Merimies-Unioni saartoi Superfast Ferries -alukset

Saarto koskee kiistaa työehdoista. Tallink osti alukset keväällä ja vaihtoi miehistöt virolaisiksi. Vaihdoksessa myös palkat putosivat noin neljänneksen.

Suomen Merimies-unioni on saartanut Hangon satamassa kolme Tallink -varustamon Superfast Ferries -alusta. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT aloitti samalla tukitoimet, minkä seurauksena sataman ahtaajat lopettivat aamulla saapuneen laiva purkamisen. Saarron piiriin julistettiin kolme Rostockin, Hangon ja Paldiskin välillä liikennöivää alusta.

Varustamo korosti saartotoimien olevan laittomia. Se jätti tänään kanteen Helsingin käräjäoikeuteen, josta tuli päätös jo myöhemmin iltapäivällä. Oikeus määräsi Merimies-unionin 300 000 euron sakon uhalla pidättäytymään painostustoimista. Kiellettyjä ovat myös kehotukset Tallinkiin kohdistuvista toimista. Perusteluna on vaara, että toimet estävät hakijan laillista oikeutta harjoittaa liiketoimintaa.

Tuomioistuimen päätöksen mukaan saartotoimet on lopetettava tunnin kuluessa siitä, kun tuomioistuimen päätös on annettu liitolle tiedoksi. Turvaamistoimipäätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

Liitto ei lopeta saartoaan

Merimies-unionin puheenjohtaja Simo Zitting sanoi alkuillasta, ettei liitolle ole toimitettu mitään päätöstä, eikä liitto aio asiaan reagoida.

- Aika ennenkuulumattomalta sellainen ratkaisu kuulostaa. Se olisi korkeimman oikeuden linjausten vastainen.

Vastaavanlainen väliaikainen päätös on Zittingin mukaan aiemmin annettu hotelli- ja ravintoalan kiistassa. Vastapuolelle on annettava mahdollisuus lausua oma kantansa minkä jälkeen tuomioistuin voi tehdä lopullisen päätöksen. Tuolloinkin turvaamiskielto peruutettiin.

Tallinkin mukaan asia ei kuulu Merimies-unionille

Tallink Finlandin toimitusjohtajan Keijo Mehtosen mukaan asia ei Merimies-unionille kuulu, koska varustamolla on täysin kansainvälisten säädösten mukainen sopimus Viron ammattiliiton kanssa.

Tallink pyysi loppukeväästä Raaseporin käräjäoikeutta kieltämään Merimies-unionia ryhtymästä painostustoimiin varustamoa kohtaan. Oikeus ei ottanut asiaa käsiteltäväkseen, koska Unionin kotipaikka on Helsingissä.

Mehtonen ehti päivällä jo arvostelemaan Suomen oikeuskäytäntöjä siitä, että "oikeus ei toimi ammattiyhdistysasioissa lain kirjaimen mukaisesti, vaan poliittisen hengen mukaisesti".

Unioni vaatii neuvotteluja virolaisten palkoista

Kiista koskee alusten työehtoja. Tallink osti alukset keväällä, jonka jälkeen niiden miehistöt vaihtuivat virolaisiksi ja alukset liputettiin Viroon. Alukset olivat aiemmin Kreikan lipun alla ja miehistö koostui lähinnä kreikkalaisista, saksalaisista ja suomalaisista merimiehistä. Laivoissa on työntekijöitä yhteensä noin 300.

Merimies-unionin mukaan virolaiselle miehistölle maksettavat palkat tippuivat vaihdoksen myötä noin neljännekseen.

Unioni on vaatinut Tallinkia neuvottelemaan miehistön työehtosopimuksista. Aiemmin aluksilla oli voimassa suomalaisten ammattiliittojen ja kreikkalaisen Superfast Ferriesin välinen työehtosopimus, joka takasi aluksilla työskenteleville mm. korkeammat palkat.

Liitto ilmoitti päivällä, että saarron jatkuminen riippuu neuvottelujen aloittamisesta. Päätöksistä saarron lopettamiseksi ei alkuillasta saatu varmistusta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.