Motoristien kuolemat kasvussa

Motoristien kuolemissa on taannuttu vuosikymmenen takaiselle tasolle ja viime vuonna turmissa kuoli 22. Myös uhrien keski-ikä on noussut selvästi.

Vuonna 2002 Suomen tieliikenteessä kuoli 22 moottoripyöräilijää. Määrä on kaksinkertainen viime vuosien keskimääräiseen tasoon verrattuna. Edellisen kerran motoristeja kuoli yhtä paljon vuosikymmen aiemmin eli vuonna 1992.

Uutta moottoripyöräilijöiden kuolemissa on paitsi suuri määrä, myös kuolleiden ikä: Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna kuolleista 22 motoristista vain kaksi oli alle 21-vuotiaita. -Painopiste on siirtynyt alle parikymppisistä vanhempiin ikäpolviin, vahvistaa koulutusohjaaja Heikki Anteroinen Liikenneturvasta.

Kymmenen vuotta sitten kuolleista 13 oli alle 21-vuotiaita ja vain neljä kuului ikäryhmään 25-34. Viime vuonna alle parikymppisiä kuoli vain kaksi ja 25-34-vuotiaita kymmenen.

Taidoissa puutteita


Yksi olennainen syy motoristien kuolemien lisääntymiseen on puutteellinen ajotaito, johon usein yhdistyy liiallinen luottamus omiin taitoihin. -On paljon sellaisia motoristeja, joilla ei ole joko lainkaan kokemusta moottoripyörällä ajamisesta tai kokemus on vähäistä ja vuosien takaa. Silti luottamus omiin hallintataitoihin voi olla valtava, Anteroinen kertoo

Useimpien onnettomuuksien taustalta löytyy reilu vauhti. Vauhti johtaa vaaratilanteisiin, joissa kehnot taidot kostautuvat onnettomuutena.

Anteroisen mukaan selvä piirre on myös se, että yhä useampi moottoripyörän hankkija on hyvässä taloudellisessa asemassa. -Niinpä ensimmäinen pyörä voi olla tarpeettoman tehokas, Anteroinen toteaa.

Kuolemat lisääntyneet pyöriä nopeammin

Myös moottoripyörien määrä on Suomessa lisääntynyt viime vuosina selvästi. -Moottoripyöräkanta on muutamassa vuodessa kasvanut todella paljon. Meille on tullut noin 40 000 uutta moottoripyörää.

Pelkästään pyörien yleistymisestä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lisääntyminen ei johdu, sillä kuolleiden määrä on viime vuosina kasvanut suhteellisesti enemmän kuin pyörien määrä.

Kevytmoottoripyörällä ajavien kuolemat ovat vähentyneet vuosikymmenessä murto-osaan. -Yksi syy on se, että näiden runsaan kymmenen vuoden aikana kaikki uudet nuoret moottoripyöräilijät ovat saaneet peruskoulutuksen. Toinen syy on kevytmoottoripyörien tehojen rajoittaminen vuonna 1996, Anteroinen sanoo.

Ajokorttiasetus tuli voimaan vuonna 1990. Sen jälkeen ajokortin hankkineet eivät ole automaattisesti saaneet oikeutta moottoripyöräilyyn. Ennen lokakuuta 1990 suoritettu ajokortti on edelleen käypä myös moottoripyöräilijälle.

Liikenneturva ja moottoripyöräjärjestöt yrittävät nyt vähentää onnettomuuksia ennen kaikkea koulutuksen avulla.

Myös niin sanotut uusiokuljettajat yritetään saada motoristin peruskurssille. -Tarjolla on selvästi entistä enemmän kursseja. Yleensä kurssin voi suorittaa yhden päivän aikana. Puolet on teoriaa ja puolet käytännön ajoharjoittelua.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.