Mainos

MTV-kysely: He käyttävät eniten rahaa vaaleihin

Suurimpien vaalibudjettien kärkeä hallitsevat kokoomuksen ja keskustan miehet. 

MTV Uutiset kysyi ehdokkaiden vaalirahoituksesta vaalikoneen yhteydessä. Vastanneiden eurokuningas on lappeenrantalainen kokoomuksen ehdokas Jukka Kopra. Yrittäjätaustainen Kopra on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hänen kampanjabudjettinsa on noin 85 000 euroa.

Suurimmat budjettiarviot

Ehdokaspuolueeuroa
Jukka Kopra   Kok.85 000
Kai MykkänenKok.80 000
Markku HeikkiläKesk.80 000
Antti KurvinenKesk.65 000
Pekka PuskaKesk.65 000
Arto SatonenKok.60 000
Antti HäkkänenKok.60 000
Eero SuutariKok.60 000
Pasi KivisaariKesk.60 000
Harry HarkimoKok.60 000

– Pistän itseni ja omat rahani likoon. Suomi on nyt niin vaikeassa tilanteessa, että täytyy satsata täysillä. Vaalipiiri on myös suurentunut, joten pitää liikkua paikasta toiseen laajemmalla alueella.

Neljä vuotta sitten Kopran vaalibudjetti oli parikymmentä tuhatta euroa pienempi.

Kansanvalistaja satsaa tosissaan

THL:n pääjohtaja, professori Pekka Puska kampanjoi noin 65 000 eurolla. Hän maksaa laskut itse. 

– Halusin lähteä vaalityöhön tosissani. Esillä on tärkeitä asioita, jotka liittyvät omaan asiantuntemukseeni. Näitä ovat esimerkiksi sosiaali- ja terveysasiat sekä korkeakouluihin ja tutkimukseen liittyvät kysymykset. 

Puskalla on kokemusta vaalityöstä, sillä hän on ollut ehdolla useammissa vaaleissa ja myös istunut eduskunnassa keskustan edustajana 1980-luvulla.

Wahlroos seminaaripuhujana

Yrittäjä, mediapersoona Hjallis Harkimo arvioi budjettinsa olevan noin 60 000 euroa. 

– Rahat kuluvat nettisivuihin, tv-mainokseen ja kaikenlaiseen materiaaliin. Lehtimainoksia meillä ei ole juuri ollenkaan. 

Kiinnostavia nimiä 

Ben ZyskowiczKok.50 000 
Olli RehnKesk.45 000
Teuvo HakkarainenPS30 000 - 50 000
Anne BernerKesk.35 000
Matti VanhanenKesk.25 000
Jutta UrpilainenSDP25 000
Juhana VartiainenKok.25 000
Atte KalevaKok.20 000
Li AnderssonVas.

13 000

Harkimo sanoo keräävänsä rahaa seminaarin avulla ja maksavansa loput omasta pussista. Seminaarissa puhujana ovat muun muassa Juhana Vartiainen ja Björn Wahlroos. 

Mihin kampanjaeurot kuluvat?

Vasemmistoliiton Li Andersson käyttää noin 13 000 euron budjettinsa  bussimainontaan, sosiaaliseen mediaan, mutta myös perinteiseen lehtimainontaan.

Se saattaa olla merkittävä osa budjettia.

– Vaasan vaalipiirissä on 41 kuntaa ja kolme maakuntalehteä ja kaksi kieltä sekä hyvin paljon paikallislehtiä. Selkein kuluerä on kyllä lehtimainonta, sanoo puolestaan SDP:n Jutta Urpilainen.

Kokoomuskonkari Ben Zyskowicz puolestaan tunnustaa, että kampanjan viimeisellä viikolla budjetti saattaa paukkua yli.

– Sitten katsotaan lehdistä, että kilpailijat siellä mainostaa. Helposti tulee sellaisia ratkaisuja - enkä puhu vain itsestäni - että laitetaan vielä yksi kierros lehti-ilmoituksia. Ne ovat tosi kalliita. 

Helsinkiläinen keskustaehdokas Riku Eskelinen ei osta lehtimainoksia ollenkaan. 

Näin selvitys tehtiin

MTV Uutiset kysyi vaalikoneensa yhteydessä ehdokkaiden omaa karkeaa arviota eduskuntavaalien budjeteista. Kysymykseen vastasi 1545 (75 prosenttia vaalikoneeseen 16.3. mennessä vastanneista) ehdokasta. 

– Se ei tunnu kustannustehokkaalta. Koen, että omien äänestäjieni tavoittamiseen sosiaalinen media on parempi. 

Eskelinen sanoo kuluttavansa somemainontaan rahaa lähinnä Facebookissa. 

– Jos joku omista päivityksistäni tuntuu kiinnostavan ihmisiä, saatan ostaa sille lisänäkyvyyttä. Ne ovat pieniä summia, esimerkiksi 20 euroa per päivitys. 



Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.