Murto-osa huijauksista tulee viranomaisten tietoon

Laihduttavat ihmetuotteet ovat suomalaisille tutuimpien huijausmuotojen kärkikastia. Harva huijaus tulee viranomaisten tietoon, sillä valtaosa uhreista ei kerro asiasta eteenpäin.

Ihmetuotteet ja tekaistut avunpyynnöt ovat suomalaisille tutuimmat huijausmuodot.

Kuluttajaviraston huijauskyselyssä ihmetuotteisiin oli törmännyt yli neljäsosa vastaajista. Tyypillisiä ihmetuotteita ovat laihdutustuotteet, joiden vaikutuksista annetaan katteettomia lupauksia.

Tekaistuissa avunpyynnöissä taas on tavallisesti kyseessä ulkomainen sähköpostiviesti, jossa pyydetään lähettämään rahaa apua tarvitsevalle.

Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen kertoo, että suomalaisten käsitys huijauksesta on hyvin kirjava.

- Huijaamiseksi luokitellaankaikenlainen tyytymättömyys yrityksen toimintaan. Senkin jotkut kuluttajat katsovat jo sinänsä huijaukseksi, jos yritys ei ole onnistunut asiakaspalvelussa tai kysymys on ollut virheellisestä tuotteesta, joka pitäisi korjata, Peltonen luettelee.

Viranomaiset saavat tietoonsa vain murto-osan huijauksista, sillä peräti 70 prosenttia huijauksen kohteeksi joutuneista ei ota yhteyttä viranomaisiin tai poliisiin.

Kuluttajaviraston johtajan mukaan taustalla on usein häpeä.

- Sitä täytyisi korostaa huijausten määrän kasvaessa jatkuvasti, että sitä parempi, mitä aiemmin ne tulevat yleiseen tietoisuuteen. On muistettava, että ne huijarit, jotka maailmalta käsin toimivat, ovat ammattilaisia. Ei siis tarvitse olla poikkeuksellisen hölmö langetakseen huijauksiin, Anja Peltonen korostaa.

Tiedot huijauksista perustuvat Kuluttajaviraston kyselyyn, johon vastasi yli 500 henkilöä viime kuussa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.