Näin teet perushuollon pyörällesi

Pyörän perushuolto ei ole vaikeaa. Parhaimmassa tapauksessa keväthuolloksi riittää pyörän pesu, renkaiden pumppaus ja paikkaus sekä ketjujen öljyäminen, ohjeistaa pitkäaikainen pyöräharrastaja Pekka Sirkiä.

Turvallisuuden vuoksi samalla on hyvä tarkistaa, että kaikki pyörän osat toimivat. Jos korjattavaa löytyy ja omat taidot eivät riitä korjaamiseen, on viisainta kiikuttaa pyörä huoltoon.

Tällä pääset jo alkuun:

Pumppaa renkaat:

Jalkapumppujen mittarissa on samanlaiset TSI-lukemat kuin polkupyörän renkaan reunassa. Renkaan reunasta näkee, mille välille ilmanpainetta suositellaan. Rengas ei saisi pumppaamisen jälkeen olla aivan kivikova. Nyrkkisääntö on, että pyörän ilmanpaine on kohdallaan, kun rengasta pystyy juuri ja juuri puristamaan kasaan.

Öljyä ketjut:

Ota avuksi vanhaa sanomalehteä ja suihkeöljypullo. Öljyn ei tarvitse olla mitään erityistä pyöräöljyä, vaan esimerkiksi PRC56 tai PV444 -yleisöljyt, joita löytyy monen kaupan hyllyltä, käyvät.

Paikkaa renkaat:

Uudenlaisella pikapaikalla pyöränkumin paikkauskin sujuu helposti. Koko rengasta ei tarvitse irrottaa pyörästä, vaan riittää, että avaat renkaan sivustan rengasraudoilla siitä kohtaa, missä reikä on. Vedä sisärengas varovasti ulos ja liimaa pikapaikka reiän päälle. Paina paikkaa sormellasi noin minuutin ajan. Kun paikkaus on tehty, laita rengas takaisin paikoilleen.

Puhdista pyörä:

Ota jugurttipurkkiin vettä ja lurauta astianpesuainetta sekaan. Puhdista pyörä hammasharjalla ja fairy-vedellä. Käytä apuna talouspaperia. Puhdista kaikki pyörän pinnat vanteista lähtien. Puhdistuksen yhteydessä on syytä tarkistaa myös pyörän kunto osa osalta.

Tarkista pyörän kunto:

Tarkista jarrut:

Huonosti huollettu pyörä voi olla myös turvallisuusriski. Esimerkiksi käsijarrullisen pyörän jarrupalat kuluvat ja jarrut löystyvät. Jarrupalojen etäisyys pitää korjata säännöllisesti tiukentamalla jarrupaloihin johtavaa vaijeria. Kun jarrupalat ovat kuluneet loppuun, ja säätövaraa vaijerissa ei enää ole, jarrupalat tulee uusia.

Tarkista laakerit:

Ohjauslaakereihin kertyy usein löysää ja ne tulee silloin kiristää. Laakereiden löysyyden voi testata kääntämällä etupyörän poikittain ja liikuttamalla pyörää edestakaisin. Pyörän kiekkojen löysyyden voi testata pyörittelemällä kiekkoa ja kokeilemalla kädellä, onko laakerissa löysää.

Tarkista ketjut:

Pyörän ketjut kuluvat ajan myötä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ketju alkaa pomppia rattailla, ketju on syytä vaihtaa. Parempi olisi, jos pyörän ketjun vaihtaisi jo ennen sitä, sillä liian kulunut ketju syö pyörän takarattaita.

Tarkista lokasuojat:

Löystyneet mutterit saattavat johtaa lokasuojan irtoamiseen. Tarkista siis mutterien ja ruuvien kireys.

Tarkista soittokello:

Soittokello pitää lain mukaan pyörässä olla.

Tarkista valot:

Pimeällä tai hämärällä ajettaessa polkupyörässä tulee olla lain mukaan eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin.

Tarkista heijastimet:

Jokaisessa polkupyörässä tulee olla lain mukaan etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet.

Sitten vain kypärä päähän ja menoksi!

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.