Naispoliitikko some-mokailusta: Kaikkea hauskaa on tullut twiittailtua

Suomen päätoimittajat uskovat, että sosiaalinen media elää nyt huippukauttaan eikä somen parissa vietetty aika enää lisäänny nykyisestä. Tämä kävi ilmi MTV3:n kyselystä, joka tehtiin kesäkuussa Suomen merkittävimpien tiedotusvälineiden päätoimittajille. Kysely lähetettiin 23:lle, ja kyselyyn vastasi 11 päätoimittajaa.

Kysyimme kahdelta sosiaalista mediaa käyttävältä poliitikkonaiselta, miten he arvioivat sosiaalisen median asemaa juuri nyt ja tulevaisuudessa. Vastaajat muistelevat myös pahinta some-mokaa.

1. Eilen julkaistun päätoimittajille tehdyn kyselyn mukaan sosiaalisen median aika on jo ohi. Onko näin?

2. Voiko twitter lyödä Suomessa läpi itseään facebookin tavoin aivan tavallisen kansan parissa?

3. Käytätkö itse sosiaalista mediaa ja onko käyttösi jollakin tapaa muuttunut?

4. Mikä on pahin sosiaalisen median mokasi?

5. Mikä on sosiaalisen median seuraava askel facebookin ja twitterin jälkeen?

Sari Essayah:

1. Monet sanoo, että facebook on jo eilistä päivää ja twitter ei taas suuria joukkoja välttämättä tavoita. Että kyllä tässä saattaa jonkinlainen murrosvaihe olla olemassa. Ja sitten taas nuorempi sukupolvi käyttää ihan toisenlaisia some-muotoja, jotka ei oikeastaan edes vielä ole kovin suuren yleisön tiedossa.

2. Tätä on vähän epäilty, että tällä hetkellä näyttää siltä, että siellä toimittajat ja poliitikot seuraavat toinen toisiaan. Ja sillä tavalla sitä ei ole saatu vielä kovin suuren kansan viestintävälineeksi.

3. Käytän paljon sosiaalista mediaa. Ensinnäkin siinä on se kustannus ja laatu -suhde erittäin hyvä. Sillä on helppo ajantasaisesti viestittää. Todellakin sekä facebook että twitter on ahkerassa käytössä. Siinä mielessä pidän sitä kyllä tärkeänä viestintäkanavana. Ihan omista tilaisuuksistani ja menoistani ja kannanotoistani, kaikista tällaisista pistän kyllä viestiä menemään.

4. No joskus on joku vietsi lähtenyt esimerkiksi sillä tavalla, että joku valokuva, johon olen viitannut, on puuttunut kokonaan. Ja sitten olen, että voi ei apua, kuinkakohan monta sataa on tämän jo ehtinyt nähdä. Ja sitten joutuu sen viestin ottamaan pois ja laittamaan uudellen, mutta niinkuin kaikki tietää, koskaanhan sitä ei kokonaan sieltä saa pois vaan sen voi sitten ainoastaan korjata toisella viestillä.

5. Luulen, että sosiaalisessa mediassa voi tapahtua fragmentoitumista. Eli tulee pienempiä sosiaalisia medioita, jotka kiinnostaa tietyntyyppisiä ihmisiä. Esimerkiksi vaikkapa jokinlainen kulttuuriväen oma juttu, urheiluväen oma juttu. Kehitellään erilaisia viestintökeinoja, jotka tavoittaa jonkin tietyn, vaikkapa harrasteen ympärillä olevia ihmisiä.

Sirpa Pietikäinen:

1. En mä kyllä tuohon ihan usko. Ensinnäkin aina kun jokin uusi media tulee, niin ei se koskaan mitään vanhaa ole poistanut. Kun televisio tuli, se ei kadottanut radiota. Kun tuli printterit ja netti, se ei kadottanut lehteä eikä paperia, enkä muuten usko lehtienkään katoavan. Nyt sitten on facebook, joka on kuolemassa kun tulee twitter ja niin edelleen. Mä uskon, että jokainen niistä löytää oman paikkansa meidän kommunikaatiokanavassa. Mä lähetän sähköposteja, mä soittelen ihmisille ja mä myös kommunikoin sosiallisessa mediassa. Mutta ehkä siitä se suurin uutuuden viehätys on häviämässä ja sosiallinen media on arkipäiväistymässä.

2. Kyllä mä uskon. Ne ovat vain erilaisia kommunikaatiokanavia. Silloin soitetaan, kun haluaa heti välittömän palautteen ja haluaa pohtia jotain yhdessä. SIlloin kun lähetetään joitakin tiedostoja, käytetään sähköpostia. Facebook on enemmänkin tällainen kaverien kanssa juorutaan ja päivitetään kuulumisia. Twitter on erittäin tehokas siinä, kun haluaa nopeasti kertoa jotain, välittää kuulumisia, kysyä jotakin tai nopeasti vaihtaa jotakin mielipidettä. Twitter on paljon nopeampi ja tehokkaampi tiedonvälityksessä kuin facebook tai sähköposti, saati sitten jos pitää alkaa etsiä puhelinnumeroita ja alkaa soittaa. Mutta eihän twitterissä sitten taas tehdä kaikkea, se ei esimerkiksi korvaa puhelinta. Kyllä mä uskon, että se nopeutensa ja tehokuutensa vuoksi ihan tällaiseen yleiseen käyttöön tulee, ei tietenkään kaikki käytä, eihän kaikki ole facebookissa tai eihän kaikilla ole kännykkääkään.

3. Kyllähän jokainen uusi työkalu tuo siihen uuden kerroksen, joka sitten vie tietyllä tapaa aikaa, koska ei ne aikaisemmat sieltä poistu. Mutta sitten se antaa uusia ja toisenlaisia mahdollisuuksia. Twitter on hirveän paljon nopeuttanut mun tietynlaista kommunikointia ja tiedon etsimistä, kommenttien löytämistä. Mä seuraan hyvin laajaa joukkoa paitsi ihmisiä niin myös toimijoita, niin sehän on hyvin nopea tapa kuulla mitä jonkin mielenkiintoinen ihminen tai oraganisaatio on sillä hetkellä sanonut. Toinen mikä on muuttunut niin kyllä minun median luku ei ole vähentynyt vaan se on lisääntynyt, mutta paperista olen käytännössä siirtynyt nettiin kokonaan. Se on tehokas tapa, voi plärät nopeasti lehdet läpi, että mitä haluat sieltä katsoa.

4. Voi niitä on niin monta, että on vaikea löytää yhtä. Tietysti kun on ennustava tekstinsyöttö näppäimistössä niin kaikkea hauskaa on tullut twiittailtua. Tekstit ovat menneen ennustavan vuoksi vähän miten sattuu ja nimiä on tullut kirjoitettua hauskasti sekaisin, pääomasijoittajat ja näyttelijät sekaisin.

5. Sitä on kauhean vaikea ennustaa, ainahan me halutaan katsoa ennakkoon, että ensinnäkin mitä teksinisä laitteita on tulossa ja miten sitä sovelletaan. Monia innovaatioita on tehty ja ennustettu miten niitä käytetään. Esimerkiksi kauhean kätevä kännykkämaksaminen ja mobiililompakot, mutta eivät ne lähde liikkeelle. Sitten yhtäkkiä ihmiset ottavat jonkun uuden jutun omakseen, kuten facebook, josta siitäkään ihmiset eivät varmasti aluksi nähneet, että tämähän on nyt se juttu, jossa jokainen rupeaa olemana ja kommunikoimaan. Se mitä mä itse kaipaisin, olisi median pilvi- tai hyperkoalitiopalvelu, josta löytää sitten aiheperusteella vielä nopeammin ja tehokaammin eri medioissa olevia juttuja.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.