Nämä ovat viisi syytä nuorten kuolonkolareiden takana

Kesäyön kuolonkolarissa kuskin paikalla istuu useimmiten nuori mies, joka on muutaman oluen jälkeen varma ajotaidoistaan. Hän painaa kaasua näyttääkseen kavereilleen olevansa poikkeuksellisen hyvä kuski.

1. Kova vauhti.

"Se näkyy yleensä joka kevät ja kesä onnettomuustilastoissa. Tämä kesä ei ole ollut poikkeus. Kuitenkin silloin tällöin valistus tuntuu vaikuttavan. Nuorten kuolonkolarit ovat usein ulosajoja."

2. Varmuus omista ajotaidoista.

"Auto on paikka, jossa nuoret miehet voivat olla oman itsensä herroja. Ajotaito, joka on lyhyen kokemuksen aikana kertynyt, ylitetään."

3. Turvavyö jätetään laittamatta, vain tämän kerran.

"Päihtyneillä kuljettajilla on usein turvavyöt irti."

4. Muutamat olut illan aikana.

"Nuoret rattijuopot ovat yleensä vähemmän humalassa, jos verrataan kaikkia rattijuoppoja."

5. Kaverit kyydissä.

"Nuorilla miehillä on selviä vaikeuksia hallita motiivejaan ja tunteitaan auton ratissa. Tämä liittyy oman identiteetin hallitsemiseen. Vapaa-aikaa vietetään autoillen."

"Tietysti festarit ja muut kesätapahtumat tarjoavat nuorille mahdollisuuden liikkua autolla pitkiä matkoja porukassa."

Lähde: Liikenneturva, tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalinin haastattelu.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.