Nastarengasrajoitukset eivät saa kannatusta kaupungeilta

Pääkaupunkiseudulla ideoitu nastarenkaiden käytön vähentäminen ei herätä muualla innostusta.

STT tiedusteli suurten kaupunkien virkamiesten näkemyksiä asiaan. Kaupunkien ilmanlaadun parantaminen kitkarenkaita suosimalla nähdään sinällään mahdollisena, mutta siihen ei olla innokkaasti tarttumassa.

Asia on noussut esille Helsingin rakennusviraston koordinoiman NASTA-tutkimusohjelman myötä. Ohjelman tiistaina julkaistussa raportissa esitetään, että kitkarenkaiden käytön lisäämiselle on vahvat perusteet Suomen suurimmissa kaupungeissa.

Helsingissä viime keväänä tehtyjen mittausten mukaan jopa puolet katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota nimenomaan nastarenkaat kuluttavat.

Rajoituksista yhteisiä sopimuksia?

Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Jukka Kyrölä myöntää, että katupöly on suuremmissa kaupungeissa keväisin ongelma. Hänestä nastarenkaiden käytön rajoittaminen olisi silti ongelmallista liikenneturvallisuuden ja eriarvoisuuden kannalta.

- Nastarengaskiellon määrääminen vain joillekin Suomen alueille on juridisesti käytännössä mahdotonta, Kyrölä sanoo.

Myös lahtelaisvirkamiehet ovat sitä mieltä, että ratkaisut pitää tehdä isommalla joukolla, ei kaupungeittain. Ilmanlaatuongelmia kyllä puidaan Lahdessa, sillä kaupungin keskusta sijaitsee harjujen välissä ja ilma vaihtuu vain tietyillä tuulilla. Etusijalla pohdinnoissa on kuitenkin läpiajoliikenteen ohjaaminen pois kaupungin keskustasta.

Norjassa käytetty haittamaksumalli ei sekään saa suosiota.

- Miten maksu käytännössä kerättäisiin ja kuka sitä valvoisi? Kyllä renkaiden valinta ainakin toistaiseksi pysyy autoilijan harkinnassa, sanoo Oulun yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki.

Kuopion kaupungininsinööri Ismo Heikkinen taas arvelee, että jo rajoitusten vilauttelu aiheuttaisi voimakkaita vastareaktioita kaupunkilaisissa.

- Mutta varmasti meilläkin pohdittaisiin nastamaksuja, jos ne otettaisiin käyttöön jossakin muualla.

Pääkaupunkiseudulla valistusaatteita

Pääkaupunkiseudullakin kitkarenkaiden käyttöä pyritään ainakin aluksi lisäämään ennen muuta valistuksen ja suosittelun kautta.

Espoon kaupungininsinööri Jouko Vehkakosken mielestä valistus on ehdottomasti oikea tapa edetä. Hänestä pääkaupunkiseudulla pitäisi mahdollisten rajoitusten suhteen toimia samassa tahdissa.

- Kuntarajat eivät silloin saisi olla esteenä, Vehkakoski painottaa.

Hänen vantaalainen virkaveljensä Henry Westlin kuitenkin arvelee, että laajamittaisen päätöksen tekeminen olisi hyvin vaikeaa.

- Helpompi tie olisi se, että joku kunta päättäisi rajoituksista ja muut seuraisivat esimerkkiä.

Pölystä ei koidu yhtäläistä riesaa

Turussa ei ole ainakaan toistaiseksi käyty keskustelua toimenpiteistä kitkarenkaiden käytön suosimiseksi kaupunkialueella. Katupölyä ei edes pidetä ilmanlaadun kannalta suurena ongelmana.

- Katupölyn määrä Turun ydinkeskustassa ylittää sallitun rajan tavallisesti muutamana päivänä vuodessa, sanoo Turun kiinteistöliikelaitoksen ylläpitopäällikkö Mari Helin.

Jyväskylässäkään katupölystä ei aiheudu yhtä suuria ongelmia kuin pääkaupunkiseudulla, eikä nastarenkaiden kieltämistä ole harkittu.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.