Nordea-huijausviestejä taas liikkeellä

Edellisen kerran huijausviestejä lähetettiin tapaninpäivänä.

Suomeen on levinnyt jälleen Nordean nimissä lähetettyjä huijaussähköposteja, joissa pyydetään verkkopankin asiakastunnuksia.

-Olemme olleet viranomaisiin yhteydessä ja tehneet sisäisiä toimenpiteitä, joilla pystymme estämään rikolliset tilisiirrot, kertoo Nordean Suomen viestinnän johtaja Atte Palomäki.

Englanninkielinen viesti on Palomäen mukaan samantyyppinen kuin aikaisemmat viestit.

-Se viittaisi siihen, että nämä ovat samasta alkuperästä.

Palomäki muistuttaa, että viestit on syytä tuhota välittömästi, mikäli sellaisia ilmaantuu omaan sähköpostiin. Nordeaan tai poliisiin ei tarvitse ottaa yhteyttä, ellei ole erehtynyt vastaamaan viestiin.

-Jos siihen on vahingossa mennyt vastaamaan, niin on syytä ensi tilassa ottaa yhteyttä pankkiin.

Palomäen mukaan sähköpostiosoitteet ovat olleet sattumanvaraisia ja suurin osa huijausviesteistä on mennyt muille kuin Nordean asiakkaille. Osoitteita on ilmeisesti imuroitu netistä erilaisista rekistereistä.

Ensimmäisen kerran huijausviestejä lähetettiin lokakuussa. Edellinen laajempi viestihyökkäys tehtiin tapaninpäivänä. Tällä kertaa Nordeaan ei ole tullut asian vuoksi aivan niin paljon yhteydenottoja kuin aikaisemmilla kerroilla.

-Se voi johtua siitä, että viestejä on lähetetty vähemmän tai että ihmiset ymmärtävät heti tuhota nämä viestit, Palomäki arvelee.

Aikaisempien huijausviestien aiheuttamat tappiot ovat jääneet melko vähäisiksi.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.