Nordea: Rahaa ei katoa verkkopankista huomaamatta

Nordea tyrmää uutisoinnin pankkien verkkopalveluihin kohdistuneesta hyökkäyksestä.

Tietoviikko uutisoi tänään, että suurimpien suomalaisten pankkien verkkopalvelut ovat olleet useiden viikkojen ajan pankkitroijalaisen hyökkäyskohteena.

Nordea-pankin riskienhallintajohtaja Kari Oksasen mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

– Verkkopankkiin ei ole hyökätty ollenkaan, vaan pankkien asiakkaiden koneita on pystytty saastuttamaan haittaohjelmilla. Nämä haittaohjelmat pystyvät menemään asiakkaan ja pankin väliin siellä asiakkaan koneella, eli rikollinen pystyy tulemaan siihen asiakkaan verkkopankki-istuntoon.

Oksanen tyrmää myös tiedon siitä, että rikolliset voisivat siirtää asiakkaan tilitä tämän rahaa tämän huomaamatta.

– Ei tämä huomaamatta toimi. Meillä ovet muutamat asiakkaat tämän havainneet, eli verkkopankkiin kirjauduttuaan asiakas ei pysty tekemään yhtään mitään. Ja siellä alla sitten rikollinen yrittää tehdä niitä maksuja.

Tällaisessa tapauksessa hälytyskellojen tulisikin soida heti.

–Jos verkkopankkiin kirjauduttuaan ei pääse katsomaan omia tilitapahtumia tai suorittamaan maksuja, niin se on lopetettava heti. Silloin siellä on rikollinen mukana.

Isosta ongelmasta ei Oksasen mukaan kuitenkaan ole kyse.

– Ainoastaan maanantaina nähtiin muutama tapaus ja sen jälkeen ei yhtään, eli ei tässä kovin vakavasta asiasta ole kysymys. Aika paljon on liioiteltu asiaa.

Muutaman Nordean asiakkaan lisäksi huijauksen kohteeksi on joutunut toistakymmentä OP-Pohjolan asiakasta. Sampo Pankki ei kommentoi tapausta.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.