Nordean ja Osuuspankin asiakastietoja uhkaa uudenlainen hyökkäys

Verkkorikolliset havittelevat jälleen suomalaisten verkkopankkitunnuksia. Tällä hetkellä verkossa leviää urkintasähköposteja, jotka näyttävät pankin lähettämiltä, mutta ne on kuitenkin kirjoitettu heikohkolla suomenkielellä. Postissa pyydetään vastaanottajaa "vahvistamaan tili" ja klikkaamaan verkkopankin linkkiä. Linkki vie kuitenkin huijaussivustolle, joka muistuttaa erehdyttävästi aitoa pankkipalvelua. Sivuston tekstit on kopioitu suoraan pankkien aidoilta sivuilta, jolloin niitä on vaikea tunnistaa väärennetyiksi. Tietoturvayhtiö F-Securen mukaan väärennetyt sivustot sijaitsevat ranskalaisella palvelimella.

OP-Pohjolan henkilöasiakkaiden palvelusta vastaava johtaja Kai Koskela kertoo, että OP:ssa on tiedossa toistaiseksi kolme tapausta, joissa asiakas on antanut tietonsa huijaussivustolle. Yhteensä rikolliset onnistuivat viemään 3000 euroa. Kyseessä on Koskelan mukaan ensimmäinen kerta, kun sähköpostihuijauksella on onnistuttu viemään rahaa asiakkaiden tililtä. Tapauksia selvitellään parhaillaan.

Nordeasta puolestaan kerrotaan, että heillä ei ole tiedossa tapauksia, joissa asiakas olisi haksahtanut verkkohuijaukseen.

Pankit muistuttavat, että ne eivät koskaan kysy tunnuksia tai pyydä asiakasta kirjautumaan pankkiin sähköpostitse. Huijaussähköposti kannattaa poistaa sitä lukematta, eikä postissa olevaa linkkiä pidä missään tapauksessa avata.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.