Nuoret mallit pois kaljamainoksista

Alkoholijuomien mainoksissa esitetään jatkossa vain yli 25-vuotiaita henkilöitä.

Panimoala tiukentaa mainontaansa vuodenvaihteessa. Alkoholijuomien mainoksissa ei jatkossa enää esiinny alle 25-vuotiaita malleja. Linjaukset sisältyvät uuteen markkinointiviestinnän ohjeistukseen.

Panimoliiton jäsenyritykset ovat päättäneet lisäksi, että markkinoinnissa ei puhuta enää lapsista, nuorista ja aikuisista, vaan selkeämmin alaikäisistä ja täysikäisistä.

Alan omalla ohjeistuksella halutaan selkiyttää alkoholijuomien mainonnan periaatteita. Ohjeistuksella pyritään lisäksi estämään ylilyönnit mainoksissa.

- Keskeinen periaate on ”Täysikäisille kohtuudella”. Lisäksi huomiota kiinnitetään erityisesti mainonnan alkoholinkäytön vastuullisuuteen ja sosiaaliseen käyttäytymiseen sekä alaikäisiin, joille alkoholi ei sovi, kertoo Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Limuihin saantisuositus-merkinnät

Vuoden alusta myös virvoitusjuomiin tulee lisää tietoa juoman sisällöstä. Juomien valmistajat ottavat käyttöön GDA- eli päivittäinen saantisuositus -merkinnän.

Vapaaehtoinen merkintä kertoo, minkä verran virvoitusjuomassa on energiaa ja keskeisiä ravintoaineita päivän tarpeeseen nähden.

Lisäksi yläkoulujen virvoitusjuoma-automaateista poistuvat mainokset.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.