Nyt halutaan toimintaa: Rumpulomia, safareja,joogaretriittejä...

Tanssi- ja rumpumatka Gambiaan, safarille Thaimaahan, joogaa ja pilatesta Turkissa, ruokamatka Balille, viininmaistelua Italiassa, sukellusta Keniassa tai vaikkapa rakkausloma Teneriffalla.

Tässä esimerkkejä siitä, minkälaisia aktiivilomia suomalaisten valmismatkoja järjestäjvien matkatoimistojen tarjonnasta löytyy. Ja kysyntää riittää. Pelkkä löhöily, aurinko ja uima-allas ei enää tyydytä suomalaismatkailijoiden tarpeita, lomamatkoihin halutaan nyt sisältöä.

Matkatoimistoista kerrotaan, että aktiivilomien suosio on kasvanut huimasti viimeisten kahden vuoden aikana. Tjäreborgin mukaan aktiivilomien kysyntä on tuplaantunut. Finnmatkoilla puhutaan vieläkin hurjemmasta kasvusta.

- Parin viime vuoden aikana näiden järjestettyjen ohjelmaviikkojen suosio on kasvanut roimasti. Voidaan sanoa, että niiden määrä on moninkertaistunut, sanoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Kaisa Mäki-Kullas.

- Kaikki harraste- ja teemamatkamme myydään loppuun, toteaa Tjäreborgin viestintäpäällikkö Arja Pucilowski.

Aktiivi- ja harrastelomien suosiota selittää ainakin osaltaan ihmisten lisääntynyt panostus omaan hyvinvointiin ja kuntoon. Tjäreborgin Pucilowski kertoo, että pyöräily- ja juoksuviikot sekä luonto- ja vaellusmatkat ovat heidän tarjonnastaan suosituimpia.

- Ylipäätään kuntoviikot, hyvinvointimatkat, liikunta- ja kulttuurimatkat ovat erittäin kysyttyjä. Esimerkiksi ensi syksyn Turkin pilates-matkamme myytiin loppuun ennen kuin sitä edes ennätettiin markkinoida, Pucilowski kuvaa.

Myös Finnmatkoilla on pantu merkille ihmisten panostus omaan kehoon ja mieleen.

- Suurin osa ohjelmaviikkojen teemoista liittyy jollakin tavalla liikuntaan tai hyvinvointiin. Mindfulness on nyt tämän hetken suosikki. Vastapainoksi hektiselle työelämälle loman aikana halutaan hiljentyä, rauhoittua ja keskittyä omaan itseen, Mäki-Kullas kuvaa.

Seura ja uudet tuttavuudet tärkeitä

Aktiivilomien suosion taustalla lienee myös se, että matkan toteutuminen ei vaadi oman ryhmän kokoamista. Matkalle voi lähteä lähes minkälaisella kokoonpanolla tahansa.

- Aktiivilomilla on pariskuntia, nais- tai miesporukoita sekä myös sinkkuja. Tällaisilla matkoilla halutaan samanhenkisten ihmisten pariin ja matkoilla saadaan usein uusia yhteyksiä ja sitä kautta uutta kipinää. Yhteisöllisyys ja sosiaaliset kontaktit ovat myös tärkeitä, Tjäreborgin Pucilowski kuvaa.

Finnmatkoilla on pantu merkille, että naiset ovat aktiivisempia aktiivilomalaisia kuin miehet.

- Ohjelmaviikoille osallistutaan tavallisimmin ystävien kesken kaksin tai porukalla, mutta mukana on myös pariskuntia. Kuten arvata saattaa, miehet jäävät kuitenkin vähemmistöön, valtaosa osallistujista on naisia, kertoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Kaisa Mäki-Kullas.

Aktiviteettia lomailijat haluavat nykyään löytyvän myös hotelleista.

- Yhä enemmän kiinnitetään huomiota hotelliin ja tässä mielessä voi sanoa, että suomalaiset ovat nykyään vaativampia. Lämmön ja rentoutumisen lisäksi halutaan aktiviteetteja, itsensä hemmottelua ja hyvää ruokaa. Hotellin palvelut ovat tärkeitä. Yhä useammin varataan hotelli, jossa on spa, kuntosali ja järjestettyä liikuntaa kuten esimerkiksi pilatesta tai joogaa, Pucilowski kuvaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.