OAJ:n lakimies: Kuulin oppilaiden eristyssermeistä vasta tänään

Seura julkaisi torstaina verkkosivuillaan jutun ekaluokkalaisesta Kaapo Ritakorvesta, joka joutui opiskelemaan joensuulaisessa koulussa pulpettiin kiinnitettyjen vanerisermien takana kahden kuukauden ajan.

Kaapon opettajan mukaan sermien tarkoitus oli rauhoittaa levotonta poikaa.

– Ne ovat oppilaan parhaaksi. Näitä ovat Suomen koulut pullollaan, Ilkka Kontkanen kertoi Seuralle.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n johtava lakimies Erkki Mustonen ei muista kuulleensa aiemmin tapauksista, joissa oppilaan pulpetti olisi eristetty muista sermeillä.

– Luin asiasta vasta tänään lehdestä, Mustonen sanoo.

Sermien takana opiskelevaa Kaapoa alettiin kiusata "konttorin" vuoksi.

Muitakin keinoja on

Mustonen ei halua suoraan tuomita tai puoltaa sermien käyttöä, koska ei tunne tapauksen taustoja. Hän kuitenkin korostaa, että on muitakin mahdollisia järjestelyitä, joita voidaan soveltaa vilkkaamman oppilaan varalle.

Jos resurssit eivät riitä siihen, että oppilas siirretään ohjatusti erilliseen tilaan opiskelemaan, on samassakin luokkahuoneessa keinoja työrauhan takaamiseksi.

– Oppilas voidaan siirtää luokkahuoneessa erilliseen nurkkaukseen työskentelemään. Jos omat tehtävät on jo tehty, voidaan antaa lisätehtäviä esimerkiksi tietokoneelta, Mustonen sanoo.

Eskarivuonna tehdyssä selvityksessä Kaapon todettiin olevan matemaattisesti lahjakas, normaali poika. Hänellä ei ole diagnosoitu esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriötä.

– Opettajien haasteena onkin opetuksen eriyttäminen eli se, että oppilaita työllistetään oman tasonsa mukaisesti, Mustonen muistuttaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.