Oikeusasiamies: Kelan käsiteltävä hakemukset ilman viivytyksiä

Kelan Helsingin alueen hakemusten käsittely on kestänyt oikeusasiamies Riitta-Leena Paunion mukaan kohtuuttoman kauan. Ruuhkautumisen syitä olivat hakemusten ja muun työn määrän kasvu sekä samanaikaisesti tapahtunut vakuutuspiirin siirtyminen sähköiseen asiakirjojen hallintajärjestelmään.

Oikeusasiamies Riitta-Leena Paunion mukaan etuushakemusten käsittelyajat pidentyivät Kansaneläkelaitoksen Helsingin vakuutuspiirissä kohtuuttomasti vuoteen 2004 mennessä.

Paunio korostaa, että Kelan päätöksillä on suuri merkitys muun muassa etuuden hakijoiden perustoimeentulon kannalta. Paunio pitää tärkeänä, että Kela käsittelee etuushakemuksia perustuslaissa tarkoitetulla tavalla ilman aiheetonta viivytystä.

Kela on nyt Paunion mielestä onnistunut purkamaan hakemusruuhkat ja lyhentämään käsittelyaikoja.

Oikeusasiamies otti lokakuussa 2004 omasta aloitteestaan tutkittaviksi etuushakemusten käsittelyajat Helsingissä, koska hänelle oli tullut entistä enemmän kanteluita hakemusten käsittelyajoista.

Käsittelyaikojen pidentyminen tuli esille myös oikeusasiamiehen tarkastuksissa. Asiaa tutkittaessa ilmeni, että ruuhkautumisen syitä olivat hakemusten ja muun työn määrän kasvu sekä samanaikaisesti tapahtunut vakuutuspiirin siirtyminen sähköiseen asiakirjojen hallintajärjestelmään.

Kela on loppuvuodesta 2004 alkaen onnistunut purkamaan Helsingin hakemusruuhkia ja lyhentämään etuushakemusten käsittelyaikoja selvästi. Vuodesta 2005 alkaen se asetti kaikille vakuutusalueille ja -piireille yhtenäiset tavoitteet käsittelyajoista. Helsingin piiri ei kuitenkaan vielä heinäkuuhun 2005 mennessä yltänyt tavoitteisiin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.