Onko Suomessa jo liikaa suojateitä?

Suomen suojateillä on ongelma. Tutkimusten mukaan niitä on vaikea havaita, tien ylittäminen niitä pitkin on hankalaa, ja peräti kolmannes liikennekuolemista tapahtuu nimenomaan suojateillä.

Liikenneturvan selvityksen mukaan jopa puolet jalankulkijoista kokee, ettei suojatietä ylittävälle anneta tietä. Autoilijoilla puolestaan on usein hankaluuksia havaita kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Suojateiden havaittavuutta ja turvallisuutta halutaan lisätä, mutta yksimielisiä parannuskeinoja siihen ei ole vielä löydetty. Joulukuussa valtioneuvosto antoi periaatepäätöksen liikenneturvallisuuden parantamiseksi, ja siinä nostettiin erillisenä kohtana esille suojatieturvallisuuden parantaminen.

Tänä keväänä huolensa suojateiden turvallisuudesta ovat vuorollaan esittäneet niin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kuin liikenneministeri Merja Kyllönenkin.

"Suojatie ei tee autuaaksi"

Toimistopäällikkö Leena Silfverberg Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolta heittää ilmoille ajatuksen siitä, että Suomen suojateiden suuri määrä olisi johtanut jo niiden inflaatioon.

– Suojateillä eivät toimi lakisääteiset velvoitteet autoilijoiden suuntaan. Käytännössä kukaan ei pysähdy, jos jalankulkija vain odottaa vuoroaan. Onko suojateitä yksinkertaisesti liikaa? Silfverberg kysyy.

Silfverberg on huolissaan suojateiden kokemasta "inflaatioilmiöstä". Hän viittaa Ruotsissa kymmenkunta vuotta sitten tehtyyn tutkimukseen, jonka seurauksena siellä vähennettiin suojateitä merkittävästi. Ne antoivat tutkimuksen mukaan vääränlaista signaalia turvallisuudesta.

– Suojatie antaa katteetonta turvallisuuden tunnetta. Lapsillekin opetetaan, että suojatietä pitkin pääsee turvallisesti, Silfverberg huomauttaa.

Silfverberg muistuttaa, että jalankulkija saa ylittää kadun myös suojateiden ulkopuolella silloin, kun suojatietä ei ole lähellä tarjolla. Suojatien ulkopuolella katua ylitettäessä mukana on yleensä erityistä tarkkaavaisuutta.

– Suojatie ei tee autuaaksi. En sano, että niitä pitäisi alkaa nyt heti vähentää, mutta tämä on sellanen näkökulma, mikä on hyvä pitää mielessä silloin, kun tulee mieleen, että johonkin tarvittaisiin suojatie, Silfverberg sanoo.

Liikenneturva: "Lisää valvontaa ja seuraamuksia"

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen tyrmää ajatuksen suojateiden vähentämisestä Ruotsin mallin mukaan. Tarvaisen mukaan ongelma on enemmänkin kulttuurissa kuin suojateiden määrässä. Hänen mukaan liikennesäännöt kyllä tunnetaan, mutta niitä rikkovat herkästi sekä autoilijat että jalankulkijat.

– Kaupunkikeskustat on tarkoitettu kaikelle kansalle. Jalankulkijalla on vahva asema, joten on tärkeää, että on riittävästi merkittyjä tienylityspaikkoja, Tarvainen painottaa.

Tarvainenkin viittaa Ruotsiin, joka on liikenneturvallisuudessa maailman kärkimaita. Tarvaisen mukaan suojateiden vähentäminen ei tuottanut siellä merkittäviä tuloksia suuntaan eikä toiseen. Sen sijaan valvonnan lisääminen on tuonut Ruotsissakin hyvää kehitystä.

– Tehokkailla valvontaiskuilla ja rapsakoilla sakkorangaistuksilla osoitetaan, että tämä on tärkeä ja vakava asia. Tietojeni mukaan myös Virossa on saatu sillä parannettua suojatien merkitystä ja kunnioitusta niitä sääntöjä kohtaan.

Tarvaisen mukaan paras keino parantaa suojateiden turvallisuutta on edelleen jalankulkijan ja autoilijan keskinäinen vuorovaikutus ja tarkkaavaisuus.

– Suomen suojatieliikennesäännöt vastaavat kansainvälisiä tieliikennesopimuksia, eikä suojateiden ongelma ratkea näitä sääntöjä muuttamalla, Tarvainen toteaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.