Ooppera yllättää: Nuorekas ja ajankohtainen Nenä-ooppera saa pohtimaan ihmisyyttä

Perjantaina oopperassa ensi-iltansa saava Dmitri Shostakovichin Nenän teatterilegendan Peter Steinin ohjaus on ollut viime vuosina suurmenestys Euroopassa, vaikka se joutui aikoinaan poliittiseen epäsuosioon 30-luvulla.

Omaperäinen nenä on kirpeä satiiri ihmisistä ja yhteiskunnasta. Se ei ole tyypillinen ooppera, sillä siinä sekoittuvat erilaiset musiikkityylit. 

Shostakovich on todennut muistelmissaan Nenästä, joka kuvaa neuvostotodellisuutta seuraavaa:

"Ilman nenää ihminen ei ole enää ihminen, mutta nenä voi nousta, vaikka johtajaksi ilman ihmistä. Nykyään tällaisia neniä kävelee ympäriinsä siinä määrin, että on pakko ihmetellä."

Luvassa komediaa ja tragediaa

Nenän ohjannut Peter Stein on eurooppalaisen teatterin maineikkaimpia ja palkituimpia ohjaajia. Uusintaohjauksen on toteuttanut Roomaan ja Helsinkiin Steinin apulaisohjaajana toiminut Georg Rooteringin.

Rooteringin mukaan nenässä on tyypillisen venäläisen satiirin tavoin hauskuutta, huumoria ja traagisuutta. 

– Upeaa tässä oopperassa on se, että voit samaan aikaan seurata komediaa. Siinä on molemmat puolet siinä on hyviä ajatuksia ja mielenkiintoisia ajatuksia ihmisyydestä, johon sekoittuu samaan aikaan jopa mustaa huumoria. 

– Nenä on korkeakulttuuria, kevyttä viihdettä ja oopperaa, mutta myös syviä ajatuksia. Tämä yhdistelmä tekee siitä erityisen ja voit muodostaa oman käsityksesi. Tämä sekoitus, miten se on tehty, teki siitä ison menestyksen, sanoo Rootering.

Rooteringin käsissä nenän tarina laajenee kuvaamaan myös työelämän todellisuutta kurottaen nykyaikaan. 

Mitä nenä symboloi?

Modernia on myös näyttävä sarjakuvamainen lavastus, joka tulee suoraan 20-luvulta. 

Yllätyksellisen ja oivaltavan lavastuksen on suunnitellut Ferdinand Woegerbauer, joka luonut lavalle nuoren energisen ja rohkean säveltäjän ajankuvaa tulevaisuuden höysteillä.

Woengerbauerin mukaan oopperan menestyksen takana on kaksi nuorta neroa Nikolai Gogol teksteineen ja Shostakovichin vielä täysin rajoituksista vapaalla sävellyksellään.

– Iso kysymys on se, mitä nenä merkitsee? Nenä symboloi seksuaalisuutta, sielua ja identiteettiä. Näiden kolmen tärkeimmän asian kanssa taistelemme yhä tänäkin päivänä. Missä me olemme? Kuinka elämme? Mikä on paikkamme tässä yhteiskunnassa, toteaa Woengerbauer.

– Nenä on kuin ihminen. Pidän siitä kohtauksessa, jossa nenä sanoo, että katso sinä et voi puhua minulle olen korkeammassa asemassa, joten ota etäisyyttä. Nenän menettänyt majuri Kovaljov sanoo tässä, että sinun paikkasi pitäisi olla täällä ja osoittaa puuttuvan nenän paikkaa, naurahtaa puolestaan Rootering.

Ajaton tarina ihmisyydestä

Nenän roolia oopperassa esittävän Leonig Bomshteyn mukaan groteskissa ja ajankohtaisessa esityksessä on monia asioita, jotka ovat tyypillisiä venäläisille.

– Kaikkialla ihmisiä kiinnostaa yhä mediassa sensaatio kuten tässä tapauksessa nenän katoaminen. Mielestäni osuvinta on asiointi poliisien kanssa, toteaa Bomshteyn.

Nenä oopperassa Gogol ja Shostakovichin jättävät katsojan ratkaistavaksi kysymyksen, onko nenän menettäminen painajaisuni vai täyttä totta? 

– Tekijät ovat tavoittaneet jotain olennaista ihmisyydestä. Sen takia tarina on ajaton ja sen voi katsoa useita kertoja löytäen aina jotain uutta ja erilaista pohdittavaa. Juuri tämän vuoksi tarina on ajankohtainen vaikka se on tehty 80 vuotta sitten, toteaa Woengerbauer.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.