Opiskelijat etsivät uusia palveluita julkiselle sektorille – "Aivan varmasti otetaan käyttöön"

Julkisen sektorin digipalveluita ideoidaan ja kehitetään parhaillaan uudentyyppisen konseptin avulla. Teknologiayhtiö Accenturen ja Aalto-yliopiston toteuttamassa mallissa opiskelijat etsivät uusia verkkopalveluita julkisille palveluntarjoajille. 

Käytännössä Accenturen asiantuntijoiden ja mallin pohjalta Aalto -yliopiston oppilaat kehittävät ja ideoivat kolmelle julkiselle taholle uusia verkkopalveluja näiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta. 

- Me ollaan nähty, että kun me yhdistetään Aalto-yliopisto, heidän hyvät opiskelijat ja meidän julkisen puolen asiaakkaat tähän meidän prosessiin, niin saadaan paljon uutta, innovatiivista tulosta aikaan lyhyessä ajassa, Accenturen maajohtaja Frank Korsström sanoo.

Ensimmäisessä yhteishankkeessa julkishallinnon tahoista mukana ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Väestörekisterikeskus ja Verohallinto.

"Verottajan Facebook"

Espoon Otaniemessä Aalto -yliopiston tiloissa on aitoa tekemisen meininkiä, kun opiskelijat kehittelevät ja testaavat ideoitaan uudenlaisiksi palveluiksi tai sovelluksiksi. Ehkä hieman yllättäen suurella osalla käytössä näyttää olevan perinteiset tussit ja post it -laput, joiden pohjalta ajatusvirtaa kootaan pöydille ja fläppitauluille. 

Yhdessä huoneessa kuusi ryhmää pohtii miten Verohallinnon asiakkaista yhä useampi saataisiin sähköisten palveluiden käyttäjiksi.

- Kun meillä nyt kansalaisista noin puolet käyttää jo meidän sähköisiä palveluita, niin tehtävänannossa sen tarkemmin yksilöimättä kysymme miten se toinenkin puoli saataisiin tähän mukaan, Verohallinnon pääjohtaja Pekka Ruuhonen kertoo. 

Janni Lapinkangas ja Niko Nalli olivat perjantai-iltapäivään mennessä suunnitelleet omaa ideaansa puolitoista päivää. Ajatus yksilöidymmästä verkkopalvelusta oli kehittynyt post it -lappu kerrallaan.

- Meidän tarkotus on on luoda tällanen verottajan Facebook eli tuoda tämä verotus vähän tutummassa muodossa ihmisille, Lapinkangas kertoi.

- Nyt verotoimisto ei tunne niiden asiakkaita tarpeeksi hyvin eli me halutaan käyttää sitä tietoa, mikä on saatavilla ja sen perusteella segmentoida asiakkaat paremmin ja tarjota just ne palvelut mitä asiakkaat tarvii, Nalli jatkaa työparin idean selventämistä.

Opiskelijat toisensa perään kertovat pitävänsä ja inspiroituvansa Hackathoniksi nimetystä kolmipäiväisestä intensiivivaiheesta. 

- Koutsit vähän sparraa meitä aina tässä välillä. Välillä pitchataan ideaa koko ryhmälle, ja siten askel askeleelta se menee eteenpäin, Nalli kertoo.

- Mun mielestä tää on ihan nerokasta. Järkevää käyttää fiksuja ihmisiä tällasissa projekteissa. Voi yhdistää käytännön ja teorian sekä oppia tekemällä samalla jotain järkevää, Janni Lapinkangas puolestaan pohtii.

Esimerkkinä digiloikalle

Uudenlainen tapa etsiä ideoita digitaalisten palveluiden käyttäjiksi otetaan julkisella puolella ilolla vastaan. 

- Ensivaikutelma on todella positiivinen. Ihan fiksuja ja käyttökelpoisia, toteutettavissa olevia ideoita, Verohallinnon Pekka Ruuhonen kommentoi ryhmien ensiesityksiä lyhyiden pitchausten välillä. 

Ruuhonen pitää mallia erinomaisena ja lupaa, että projektin lopputuloksena syntyvistä tuotoksista ainakin osa päätyy ihan oikeasti käyttöön tai jatkokehittelyyn. 

- Aivan varmasti. Sitä en osaa sanoa koska ja missä laajuudessa, mutta aivan varmasti nämä asiat tulee olemaan tässä kevään aikana keskusteluissa meillä myöskin sisäisesti. 

Koko kevään kestävän ideointiprosessin ja koulutuskokonaisuuden tavoitteena on luoda myös polkua laajemmin koko julkisen puolen digiloikalle ja mahdollistaa sen tuottavuuden kasvua. 

- Ihan varmasti voidaan (tehdä digiloikka) ja saada lyhyessä ajassa uusia tuloksia. Ja toivottavasti tämä toimii myös esimerkikinä, että nähdään, että tälla tavalla voidaan nopeuttaa prosessia ja tuoda todella uusia näkökulmia tähän työhön, maajohtaja Frank Korsström Accenturesta toivoo.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.