Pääkaupungin liikenne ruuhkautuu pienestäkin häiriöstä

Liikenneruuhkaa Hämeenlinnanväylällä Helsingissä. Kuva: Lehtikuva

Joka-aamuiset ruuhkat pääkaupungin sisääntuloteillä ja läpikulkuväylillä ovat viimeksi tänään hidastaneet lukuisten ihmisten työmatkaa varsinkin yksityisautolla. Lisäksi aamuinen Turuntien ketjukolari vaikutti laajasti.

Liikennetutkija Tuija HellmanHelsingin kaupungin liikennejärjestelytoimistosta muistuttaa, että pienikin häiriö tienvarsilla hidastaa matkantekoa ja sen vaikutukset ulottuvat laajalle.

-Tietyöt ovat kaikkein pahimpia, ja niitähän on aina, hän sanoo. Lisäksi ihmiset hidastavat vauhtia usein enemmänkin kuin liikennemerkit näyttävät. Esimerkiksi tievarressa nähty hirvi jonouttaa liikennettä merkittävästi, Hellman jatkaa.

-Jos esimerkiksi jotain mainostaulua pystytetään jossakin, niin ihmiset alkavat katsoa mitä tapahtuu. Tällainen tapahtuma oli joikin aika sitten Lahdenväylällä. Eli jokin pienikin tapahtuma tien sivussa hidastaa, koska ihmiset hidastavat vauhtia ja jäävät katsomaan.

Liikennevaloja korjataan usein

Helsingin kaupungin liikennevalosuunnittelija, diplomi-insinööri Marko Mäenpää kertoo, että esimerkiksi Runeberginkadun ja Töölönkadun kulmassa on kaukolämpötyömaa, jonka takia valot ovat usein viime päivinä olleet vilkulla.

Lisäksi Eläintarhan kentän lähellä Veturitien ja Nordenskiöldinkadun risteyksessä on ollut valojen kojeuusinta, mikä kesti reilun viikon.

-Vanha liikennevalojen ohjauskoje oli tullut tiensä päähän ja ikää oli reilut parikymmentä vuotta, hän sanoo. Lisäksi viereisen Vauhtitien risteyksen valot olivat muutaman päivän pois käytöstä, koska kolarissa oli ajettu tolppa nurin, Mäenpää jatkaa.

Saattueet hidastavat loppuviikosta

Joka viikko jossakin kaadetaan pylväitä ja niitä telotaan.Yleisimpiä syitä liikennevalojen ajoittaiseen pimenemiseen ovatkin erilaiset kolarit, mutta myös sää vaikuttaa.

-Viikko sitten kun tuli paljon lunta ja sen jälkeen vettä, niin kaapeleissa oli kosteusvaurioita. Vesi pääsi väärään paikaan, mihin se ei kuulu, liikennevalosuunnittelija Mäenpää kuvailee.

Esimerkiksi Mannerheimintien ja Hakamäentien suuressa risteyksessä oli paha tilanne, kun valot jouduttiin laittamaan vilkulle ruuhka-aikaan.

-Tietenkin sitten ovat tällä viikolla nämä autosaattueet, jotka hidastavat liikennettä. Niitä tullaan näkemään paljon keskustassa. Loppuviikosta Helsingin messukeskuksessa järjestettävä Etyjin kokous aiheuttaa häiriöitä, Mäenpää vakuuttaa.

Tiettyinä aikoina poliisisaattueita on paljon ja liikennevalot ovat usein pois päältä. Saattueiden liikkeistä ei myöskään kerrota julkisuuteen tarkkoja aikoja.

Täsmäohjaus sujuvoittaa

Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluosaston apulaisosastopäällikkö Kari Sane sanoo, että liikennevaloja täsmäohjataan muutoinkin paljon, ei vain autosaattueiden takia.

-Meillä on paikkoja, joissa koululaisille annetaan erityisen pitkä vihreä, jopa puolen minuutin pituinen. Jos sillä hetkellä jokin autoilija tulee paikalle, niin hän saattaa ihmetellä tilannetta. Mutta kyseessä on siis opettajalle tarjottu palvelu, jolla tämä saa kolmenkymmenen lapsen katraan turvallisesti yli, Sane jatkaa.

Täsmäohjausta käytetään myös joukkoliikenteen eduksi, mikä aiheuttaa satunnaisia haittoja henkilöautoliikenteelle.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.