Pankkikorttimaksuja pyöristetty virheellisesti

Kuluttajavirastoon ja kuluttajaneuvojille on viime päivinä tullut runsaasti kyselyitä euromaksujen oikeasta pyöristystavasta. Maksuja on pyöristetty myös silloin, kun asiakas maksaa pankki- tai luottokortilla.

Valtiovarainministeriön pyöristämisperiaatteiden mukaan pankki- ja luottokorttimaksut ovat tilien välisiä siirtoja eikä niitä pyöristetä. Myöskään tilisiirtona maksettavan laskun loppusummaa ei pyöristetä. Pankki voi tosin pyöristää summan, jos kuluttaja maksaa esimerkiksi tilisiirtona saamansa puhelinlaskun käteisellä pankin kassalla. Kassakuitissa tulisi kuluttajaviraston mukaan olla selkeät tiedot yksittäisten tuotteiden hinnoista sekä yhteenlaskettu loppusumma ilman pyöristyksiä. Näin asiakas voi tarkistaa, että pyöristys on tehty oikein.

Kuluttajaviraston tietoon on tullut myös muita tapauksia, joissa pyöristämissääntöä sovelletaan virheellisesti. Esimerkiksi jos asiakas antaa maksuksi 100 markkaa, joka vastaa 16,82 euroa, kassajärjestelmä saattaa pyöristää summan 16,80 euroksi. Kuluttajaviraston mukaan näin ei voi tehdä, vaan annettu rahamäärä on hyvitettävä täydestä arvostaan.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.