TV-Opas

Peliammattilaisten kysyntä kasvaa – alan huipuista kilpaillaan jo hyvinvointibisneksessäkin

Pelialan osaajilla riittää tulevaisuudessa vientiä. Ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö uskoo, että yhä useampi heistä työllistyy tulevaisuudessa pelifirmojen lisäksi esimerkiksi hyvinvointialalle. Hän myöntää, että alan merkitys on valjennut koulutuksen tarjoajille liian myöhään.

Suomalainen peliala on nosteessa, mutta riittääkö yrityksiin työntekijöitä?

Alan kattojärjestö Neogamesin johtaja Koopee Hiltunen uskoo Savon Sanomissa, että pula työntekijöistä uhkaa jo pelialan kasvua Suomessa. Hänen mukaansa oppilaitokset ovat pahasti jäljessä opintosuunnitelmineen.

Lehden mukaan alalla on avoinna jopa 700 työpaikkaa, mutta kouluista ei valmistu riittävästi osaajia täyttämään niitä.

Pääkaupunkiseudulla toimivan ammattikorkeakoulu Metropolian koulutuspäällikkö Markku Karhu ei väitteitä purematta niele.

– Työnantajien tavoite on tietysti se, että alalla on ylitarjontaa työntekijöistä – siis hakijoita enemmän kuin paikkoja. Työntekijäjärjestöjen mielestä tilanne on parempi, jos työnhakijoita on vähemmän kuin paikkoja. Hinta määräytyy sitten kysynnän ja tarjonnan mukaan.

– Voi toki olla, että olemme myöhässä liikkeellä. Olisi voitu olla viisaampia ja aavistaa ennemmin, että suomalainen peliala menestyy niin kuin menestyy. Metropoliassa me teemme nyt kuitenkin monella sektorilla työtä asian eteen, Karhu sanoo.

Metropoliasta valmistuu tällä hetkellä noin 100 pelialan taitajaa vuodessa. Enempää ei Karhun mukaan tarvita.

– Tämä määrä riittää pääkaupunkiseudun kysyntään, jollei ala suorastaan räjähdä kasvuun – eikä sellaisesta ei ole merkkejä. Jos alalla on kaikkiaan 500 paikkaa tarjolla ja yhdestä koulusta valmistuu 100 työntekijää, pikkusen pitää jättää muillekin oppilaitoksille. Emme me Metropoliassa monopolia sentään halua.

"Pelin kehittäjäksi on synnyttävä"

Karhun mukaan yksi syy ammattilaisten puutteeseen on se, että peliala on erittäin vaikea ala.

– Nuoret ajattelevat, että "joo mä osaan pelata, musta tulee pelien kehittäjä", mutta ainakin nykyisellään tietojärjestelmät ovat sen verran hankalia, että niiden rakentaminen on hyvin työlästä. Se on paljon työläämpää kuin perinteisten tietojärjestelmien rakentaminen. Lisäksi pelibisnes on hyvin kilpailtu.

– Roviokin yritti ties miten monta vuotta saamatta mitään. Hyvät työntekijät tietysti tekevät sen jutun, mutta vain yksi tuhannesta onnistuu. Koulutus auttaa jonkin verran, mutta voi olla, että pelin kehittäjäksi on synnyttävä.

Laihduttajat ja kuntoilijatkin työllistävät peliammattilaisia

Karhu kertoo, että pelialalle tarvitaan monenlaisia osaajia.

– Tarvitaan artisteja, jotka osaavat piirtää pelihahmoja, ja tuottajia, jotka osaavat bisneslogiikan. Lisäksi tarvitaan käsikirjoittajia ja elokuvan ja musiikin osaajia sekä ohjelmoijia, joka panevat kaiken tuon kasaan.

Karhun mukaan alan huipuista kilpaillaan tulevaisuudessa yhä enemmän paitsi pelifirmoissa myös esimerkiksi hyvinvointialalla, kuten kuntoilu ja painonhallintabisneksessä.

– Tulevaisuudessa 10 prosenttia koulutetuista menee pelifirmoihin ja 90 prosenttia muuanne, esimerkiksi kuntoilu- ja painonhallintapalveluihin. Perinteiset tietojärjestelmät ovat olleet puuduttavia ja ikäviä käyttää, mutta tulevaisuudessa ne tulevat pelillistymisen vuoksi paljon mielenkiintoisemmaksi. Suomalaiset ovat lisäksi perinteisesti aika nokkelia tekemään käytännön läheisiä ja hyviä ratkaisuja tietojärjestelmiinkin.

– Nyt opetusministeriö on kutsunut pelialan yrityksiä miettimään myös sitä, miten matematiikan oppimista voitaisiin pelillistää. Olen itse puhunut ainakin vuoden siitä, milloin opiskelu olisi yhtä mielenkiintoista kuin pelaaminen. Minusta sen ei pitäisi olla mahdotonta ollenkaan.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.