Peruskoulun oppimistuloksissa suuria eroja

Peruskoulun oppimistuloksissa on selviä eroja sekä alueellisesti että tyttöjen ja poikien kesken. Opetushallituksen arviointitutkimuksen mukaan pääkaupunkiseutu menestyy vertailussa muuta maata paremmin ja Pohjois-Suomi huonommin.

Koululaisia tietokoneiden äärellä

Peruskoulun oppimistuloksissa on selviä eroja Peruskoulujen oppimistuloksissa on alueellisia sekä tyttöjen ja poikien välisiä eroja. Pääkaupunkiseutu menestyy vertailussa muuta maata paremmin, Pohjois-Suomi huonommin. Yksittäisten paikkakuntien hyvinvointi heijastuu oppimistuloksiin. Tytöt pärjäävät poikia paremmin koulussa. Etenkin kieliaineissa erot ovat niin suuria, että ne horjuttavat käsitystä koulutuksen tasa-arvon hyvästä toteutumisesta. Opetushallituksen meta-arvioinnissa tutkittiin vuosien 1998-2002 arviointiaineistoja ja vertailtiin pääkaupunkiseudulla, Pohjois-Suomessa ja muualla maassa sijaitsevien peruskoulujen oppimistuloksia.

Parhaat koulut pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun parhaiden koulujen oppimistulokset ovat selvästi parempia kuin muualla maassa. Suur-Helsingin alueella on suhteessa enemmän menestyviä oppilaita kuin muualla Suomessa. Lapin ja Oulun lääneissä on asukasmäärään nähden eniten huonosti pärjääviä kouluja. Muualla maassa yli puolet kouluista sijoittuu vertailun keskitasolle. Yksittäisten oppilaitosten oppimistulokset vaihtelevat, ja erityisesti pääkaupunkiseudulla korostuu suuri ero parhaiten ja heikoimmin menestyvien koulujen välillä.

Pohjois-Suomen pojat huonoimpia

Tyttöjen ja poikien väliset erot näkyvät alueellisesti. Pääkaupunkiseudulla kolmannes tytöistä ja neljännes pojista menestyy erittäin hyvin koulussa eli sijoittuu ylimpään neljännekseen osaamisensa perusteella. Pohjois-Suomen tytöistä 27 % menestyy erittäin hyvin, mutta pojista vajaa viidennes. Lapin ja Oulun lääneissä kolmannes pojista pärjää koulussa huonosti eli sijoittuu heikoimpaan osaamisneljännekseen. Pohjois-Suomen maaseudun pojat ovat selvästi yliedustettuina heikosti menestyvien oppilaiden joukossa.

Kaupungeissa on suhteellisesti enemmän hyvin menestyviä kouluja kuin taajamissa ja maaseudulla. Kuntatasolla hyvä työllisyys sekä korkea koulutustaso ja varallisuus ovat yhteydessä hyviin oppimistuloksiin kieliaineissa. Myös yksin asuvien määrä heijastuu voimakkaasti tuloksiin. Matematiikassa vastaavia yhteyksiä ei havaita.

Tytöt menestyvät poikia paremmin

Tyttöjen ja poikien välillä on oppiainekohtaisia eroja sekä osaamisessa että asenteissa - tyttöjen eduksi. Tytöt menestyvät poikia paremmin kielissä ja uskonnossa. Matematiikassa tulokset ovat melko tasaisia koko maassa: kumpikin sukupuoli pärjää keskimäärin yhtä hyvin. Matematiikassa ja luonnontieteissä parhaiten menestyneiden joukossa enemmistö on poikia, kieliaineissa parhaiden oppilaiden enemmistö on tyttöjä. Erityisen selvä ero on äidinkielessä: parhaiten menestyneistä oppilaista yli 70 % on tyttöjä, heikoimmin pärjäävistä taas yli 70 % poikia.

Havainnot perustuvat tutkimukseen, joka kohdistui alueellisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumiseen. Tutkimuksessa käytettiin Opetushallituksessa vuosina 1998-2002 tehtyjä arviointiaineistoja, jotka koskevat matematiikkaa, luonnontieteitä, äidinkieltä, englantia, kaikille pakollista ruotsia ja evankelis-luterilaista uskontoa perusopetuksen päättövaiheessa. Tutkimuksessa oli 562 koulua ja 35 601 oppilasta.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.