Pienellä moottorilla pienet päästöt? Asiantuntija tyrmää

Autotuojat ry:n tekninen asiantuntija Sami Peuranen pitää virallisia normikulutus- ja päästömittauksia hyvinä, vaikka laboratoriokulutuksessa ja käytännön kulutuksessa onkin eroja.

– Se on ainakin toistaiseksi ainoa keino, jolla autot voidaan kulutuksen perusteella laittaa järjestykseen.

Autonvalmistajien taholta paineita kulutuksen vähentämiseen on, koska EU-komissio on vuoden alusta asettanut rajat, joiden rikkojalle tulee tuntuva sakko. Tänä vuonna kunkin valmistajan tuottamista autoista 65 prosenttia pitää mahtua hiilidioksidipäästöarvon 130g/km alle. Vaatimus nousee hiljalleen sataan prosenttiin vuoteen 2015 mennessä.

Ylityksistä pitää maksaa sakkoa EU:lle 5 euroa ensimmäiseltä ylittävältä grammalta, 15 toiselta, 25 kolmannelta ja 95 euroa kaikilta seuraavilta grammaa kilometrille -arvoilta.

Pienempää kulutusta on saatu aikaan moottorikokoja pienentämällä, mutta kaikissa tapauksissa tulos ei ole onnistunut.

– Pienellä moottorilla varustettu auto on herkempi päästöjen vaihteluille, kuin mitä suurella moottorilla varustettu, koska sitä ei tarvitse käyttää äärirajoillaan tavallisessa ajossa, Peuranen kertoo.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.