Pikavippiyhtiöt kiristävät käytäntöjään

Pankit, rahoitusyhtiöt ja pikavippejä myöntävät yhtiöt ovat tänä vuonna kiristäneet kuluttaja-asiakkaita koskevaa luottopolitiikkaansa. Ne arvioivat Suomen Asiakastiedon kyselytutkimuksessa hylänneensä alkuvuonna selvästi aiempaa enemmän luottohakemuksia.

Tutkimukseen osallistuneet yritykset uskovat, että kuluttaja-asiakkaiden maksuvaikeudet ja hidastelu lisääntyvät entisestään syksyn aikana. Siksi useimmat vastaajat, varsinkin pikavippiyhtiöt, aikovat edelleen kiristää luottopolitiikkaansa. Samalla ne valmistautuvat tekemään entistä useammille asiakkailleen maksujärjestelyjä ja viemään saatavia perintään.

Vuonna 2010 uusia asiakkaita

Luottopolitiikan kiristämisestä huolimatta yritykset eivät aio vetäytyä kuoreensa hoitamaan pelkästään nykyisiä asiakkuuksia. Lähes kaikki vastaajat arvioivat hankkivansa ensi vuonna enemmän uusia kuluttaja-asiakkaita kuin tänä vuonna. Varsinkin vakuutusyhtiöiden ja teleoperaattoreiden odotukset uusien asiakkaiden määrästä ovat korkealla.

Samalla yritykset pelkäävät uusien asiakkaiden edelleen lisäävän luottotappioita. Uusiin asiakkaisiin liittyviä luottotappioriskejä pitävät korkeina erityisesti teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt ja pankit.

Valvo myös vanhoja asiakkaita

Kuluttajien taloudellinen tilanne muuttuu nyt nopeasti, eikä vanhaan tietoon kannata luottaa. Siksi päätöksentekotilanteessa luotonmyöntäjän on syytä tarkastaa kuluttaja-asiakkaasta vähintään luotto- ja väestörekisteritiedot. Päätöksentekoon voidaan räätälöidä myös automaattisesti toimiva malli, jonka hyväksymisehtoja on helppo muuttaa, jos yritys haluaa kiristää luottopolitiikkaansa.

Suurin euromääräinen riski liittyy kuitenkin jo olemassa oleviin asiakkuuksiin, sillä yritykset myöntävät yleensä vanhoille asiakkailleen

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.