Pirkanmaan potilashoukuttelu närästää - markkinointiin lähes 200 000 euroa

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin työntekijöiden keskuudessa on ihmetelty kehittämisrahojen käyttämistä markkinointiin, muun muassa mediamainontaan. Valinnanvapausmarkkinointiin uppoaa tänä vuonna yhteensä lähes 200 000 euroa. 

Valinnanvapausmarkkinoinnilla tarkoitetaan erilaisia toimia, joilla muiden sairaanhoitopiirien potilaita kannustetaan hakeutumaan hoitoon Pirkanmaan sairaaloihin. Potilaan valinnanvapaus laajeni vuodenvaihteessa niin, että nyt erikoissairaanhoitoon voi hakeutua minkä hyvänsä sairaanhoitopiirin alueelle. Valinta tulee tehdä yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa. 

Sairaanhoitopiiri käyttää yhteensä noin 850 000 euroa tänä vuonna erilaisiin kehittämishankkeisiin. 

Närää on herättänyt se, että moni muu rahoitusta hakenut hanke jäi nuolemaan näppejään, kun johtoryhmä päätti viime marraskuussa käyttää peräti 140 000 euroa valinnanvapausmarkkinointiin. 

Lisäksi sairaanhoitopiirin kaksi osakeyhtiömuotoista sairaalaa, tekonivelsairaala Coxa ja Sydänkeskus käyttävät tähän tarkoitukseen yhteensä 40 000 euroa.

Vajaan 200 000 euron kokonaispotti käytetään muun muassa mediamainontaan, verkkosivuihin ja palvelupisteen avaamiseen. Tavoitteena on houkutella muiden sairaanhoitopiirien potilaita hoitoon Pirkanmaan sairaaloihin.

Myös Kanta-Häme markkinoi

MTV Uutisten tutkivan ryhmän kyselyssä kävi ilmi, että Pirkanmaan lisäksi vastaanvankaltaista panostusta markkinointiin on Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä.

Siellä markkinointiin, käytännössä lehti-ilmoitteluun, käytetään tänä vuonna noin 30 000 euroa. 

– Meillä päiväkirurgisessa toiminnassa on melko lyhyet jonot. Samoin synnytyksiä mahtuisi lisää. Tämän takia käynnistimme tämän kampanjan, kertoo sairaanhoitopiirin johtaja Jouko Isolauri.

Sairaanhoitopiirin johtaja Rauno Ihalainen, ymmärrätkö tätä kritiikkiä, että rahat voisi käyttää järkevämmin vaikka potilaiden hoidon tehostamiseen?

– En asettaisi näitä asioita vastakkain. Meille on tärkeää se, että kansalaisilla on tietoa tästä mahdollisuudesta eikä se ole pois muusta toiminnan kehittämisestä. 

Eräs lääkäri puuskahti, että pitäisi ensin laittaa omien potilaiden hoito kuntoon ennen kuin ryhdytään houkuttelemaan väkeä muilta alueilta? 

– Varmaan on yksittäisiä tilanteita, joissa nämä kannanotot ovat perusteltuja. Tärkeää on huolehtia tiedon saattamisesta kansalaisille ja huolehtia myös siitä, että palvelujen laatu on hyvä. Uskon, että vapaa hoitopaikan valinta tulee johtamaan siihen, että palveluntuottajien täytyy kiinnittää huomiota myös palvelujen saatavuuteen, laatuun ja tietenkin kustannuksiin maksajien näkökulmasta. 

Miksi te haluatte potilaita muilta alueilta? Laskutus on kuluperusteista eli heidän hoidollaanhan ei voi tehdä suoranaista taloudellista voittoa? 

– Se on totta, että maksajia eli kaikkia kuntia täytyy kohdella tasapuolisesti. Kyse on tehokkuusajattelusta. Mikäli näitä hoitotapahtumia on lukumääräisesti enemmän, niin yksikkökohtaiset kustannukset ovat sitä myötä alhaisemmat. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.