Pojat kirjoittavat huonommin kuin tytöt

Tyttöjen ja poikien väliset isot erot kirjoitustaidoissa ovat säilyneet ennallaan.

Opetushallituksen äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulosten arvioinnista selviää, että yhdeksäsluokkalaisilla tytöillä kirjoitustaitojen taso on keskimäärin tyydyttävä, kun pojilla se on välttävä.

Joka kolmannen pojan kirjoitustaidot osoittautuivat heikoiksi. Arviointikokeeseen osallistui 2600 yhdeksäsluokkalaista oppilasta 60 koulusta ympäri Suomea.

Kirjoittamisen ongelmat voivat näkyä puutteina aivan perusasioissa, sanoo opetusneuvos Hannu-Pekka Lappalainen Opetushallituksesta.

— Ei oteta tekstin vastaanottajaa huomioon, tekstiä ei osata suunnitella eikä kiinnitetä huomiota esimerkiksi siihen, miten aloitetaan, Lappalainen luettelee.

Hänen mukaansa nuoret voivat esittää hyvinkin purevia mielipiteitä, mutta niitä ei osata perustella. Sopivan tyylin valinta on hakoteillä, ihan kuten kielenhuollon perusasiatkin.

Kirjoittamisen opetus liian yksipuolista

Lappalaisen mielestä kirjoittamisen opetus peruskoulussa on liian yksipuolista.

— Jos kirjoitetaan vain tarinoita, kertomuksia ja kirja-arvosteluja yhdeksän vuotta, jää moni kirjoittamisen tapa oppimatta, hän sanoo.

Harjoittelua voitaisiin monipuolistaa esimerkiksi luokan tai koulun oman verkkolehden kirjoittamisella. Mediaa ja teknisiä välineitä pitäisi Lappalaisen mukaan käyttää hyödyksi ja kirjoittamisen aiheet pitäisi löytyä kirjoittajien luonnollisista yhteyksistä oppiaineisiin ja harrastuksiin.

Kirjoitustaitojen parantamiseen täytyy Lappalaisen mielestä puuttua monella muullakin tavalla.

— Valtakunnan tasolla kirjoitustaidot pitäisi ottaa huomioon todistuksessa omalla numerollaan. Luokan- ja aineenopettajien koulutusta ja täydennyskoulutusta tulisi lisätä ja siellä tulisi paneutua eri tekstilajien kirjoittamisen opettamiseen, Lappalainen toteaa.

Kokeessa ilmeni suuria eroja koulujen välillä. Alueellisesti suuria eroja ei ollut. Lappalainen uskoo, että eroille on monta syytä.

— Joissakin kouluissa ei vaadita riittävästi, tai rehtorit eivät ohjaa opettajia numeroiden antamisessa. Voi myös olla, että kirjoitustaitoa ei kaikkialla pidetä yhtä tärkeänä kuin lukemista, Lappalainen sanoo.

Hänen mukaansa myös opetussuunnitelma on väljä, eikä anna riittävää tukea oppilasarviointiin. Määräyksiä arvioinnista pitäisi hänen mielestään tarkentaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.