Porin ammattiopisto saa vihdoin kouluttaa EU-kelpoisia mekaanikkoja

Lapin ammattilaitoksella lupaprosessi on vielä kesken

Porin ammattiopisto on saanut Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n hyväksyntätodistuksen. Ilmailuhallinto myönsi luvan toissapäivänä, mutta asia esitettiin allekirjoitettavaksi tänään. Oppilaitoksessa uutinen otettiin vastaan iloisesti.

- Hyvältä tuntuu, kun ollaan ensimmäinen oppilaitos, joka sen Suomessa saa, sanoo Porin ammattiopiston koulutuspäällikkö Jarkko Laine.

Helposti lupaa ei saatu, sillä hakuprosessi on ollut pitkä.

- Lupaprosessi aloitettiin vuonna 2001, eli useita vuosia tässä on mennyt. Tässä on selvästi näkynyt sekä meidän että Ilmailuhallinnon resurssipula, sanoo Laine.

Vaikka Ilmailuhallinto on saanut kritiikkiä oppilaitosten taholta, on Laine kuitenkin ollut palveluun tyytyväinen.

- Me olemme saaneet hyvin tukea Ilmailuhallinnolta. Vaikka alussa olikin hankaluuksia, nyt on pidetty yhteisiä palavereja, joissa apua on saatu, kiittelee Laine.

Oppilaitokset ovat joutuneet toimimaan muuttuvassa maailmassa, kansallisista luvista on siirrytty nopealla tempolla vaativampiin kansainvälisiin lupiin.

Huoltohenkilöstön liikkuvuus helpottuu

Koulutuslupien puuttuminen on vaikuttanut muun muassa oppilaitoksista valmistuneiden liikkumiseen EU:n alueella. Vain erillisellä lupahakumenettelyllä on voinut saada huoltohenkilön lupakirjan. Porissa odotetaan, että kymmenet lupakirjattomat lentokoneasentajat tulevat suorittamaan kokeita.

- Koe pitää läpäistä, jotta lupakirjan saa, mutta se ei onnistu helposti. Koe on monivalintakoe, jossa vastausaika on tarkkaan säädetty, hyväksytysti suoritetusta kokeesta pitää olla oikein 75 prosenttia, kertoo Laine.

Koulussa ollaan suunnittelemassa preppauskurssia, jotta jo työelämässä olevat saataisiin kokeesta hyväksytysti läpi. Koetilanne voi jo itsessään aiheuttaa paineita, jotka vaikuttavat kokeen läpäisyyn.

- Mutta jos oikein kovasti haluaa, niin kyllä se läpi menee, rohkaisee Laine.

Elokuussa 2008 opintonsa aloittavat saavat koulunsa päätökseen vuonna 2011. Sen jälkeen tarvitaan vielä parin vuoden työkokemus ja lupakirjamekaanikko on valmis. Vielä lupakirjan saamisen jälkeenkin edessä ovat tyyppikoulutukset, joissa mekaanikko erikoistuu tiettyihin lentokoneisiin.

Ilmailualan huoltohenkilöstön koulutusta antaa seitsemän ammattioppilaitosta, joista viidellä on lupaprosessi vielä kesken. Vantaan ammattiopisto on jättämässä hakemuksen viimeistään ensi viikolla.

Lue myös:

(7.5.)

Ilmailuhallinto lujilla - Juttu 45 minuuttia -ohjelmassa (7.5.)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.