Posti kokeilee sähköisiä pyöriä ja kärryjä

Posti ryhtyy kokeilemaan sähköistä polkupyörää postinjakelussa. Ensimmäisiä sähkövetoisia jakelukärryjä on kokeiltu jo viime talvena, ja nyt niiden kokeilua jatketaan. Akkukäyttöinen kärry on postin mukaan vaikuttanut lupaavalta talvioloissakin.

Sähköisillä jakeluvälineillä pyritään keventämään postin ruumiillisesti raskaimpia töitä. Työterveyslaitos on kokeiluvaiheessa mukana seuraamassa, miten ja paljonko uudet työvälineet hyödyttävät työntekijöitä.

-Tärkein tavoite on parantaa työntekijöiden jaksamista, linjaa hanketta vetävä erikoissuunnittelija Matti Meri. -Postinjakelu on etenkin iän karttuessa raskasta työtä. Aiemmin ikääntyviä jakajia on voitu siirtää lajittelutehtäviin, mutta nykyään lajittelua on yhä enemmän koneistettu, hän selvittää. Nykyisin tyypillisen postinjakajan työpäivästä noin 2,5-3,5 tuntia kuluu ulkosalla noin 30-50 kilon painoista kärryä lykäten. Jatkossa ulkotyön osuus todennäköisesti kasvaa, kun lajittelua edelleen koneistetaan.

Kymmenen koekärryä

Sähköisten postinjakovälineiden kokeilukenttänä on Tampere, missä postinjakajat ovat keskimäärin noin 46-vuotiaita. Valtakunnallinen keskiarvo on noin 43 vuotta. Vuoden kestävässä kokeilussa käytetään kymmentä sähkökärryä ja yhtä sähköpyörää. Kärryjä on tarkoitus koeajaa erilaisilla postipiireillä, eri-ikäisten ja terveydeltään erilaisten jakajien käytössä. Pyörällä jaettavia postipiirejä on Tampereella nykyään vain viisi, maaseudulla niiden osuus on suurempi.

-Tärkein testattava asia on se, onko pyörä turvallinen. Se nähdään syksyn ja talven liukkailla keleillä, toteaa Meri. Toinen kysymys on se, miten sähköpyörän akku kestää pakkasella. Meren mukaan tavoitteena on saada kokeiluvaihe päätökseen vuoteen 2001 mennessä. Sen jälkeen sähkökäyttöisiä työvälineitä on tarkoitus tarjota ensiksi iäkkäimmille postinjakajille.

Sähkökärry vientiinkin?

Postin työntekijöistä noin 5000 on jakelutehtävissä. Heistä noin 1500 käyttää polkupyörää. Pyörien ja kärryjen lisäksi postia jaetaan myös autoilla ja mopoilla. Käsikäyttöisen jakelukärryn hankintahinta on 3000 markan paikkeilla, sähköisen noin kolminkertainen. Sähköpolkupyörä maksaa noin 10000 markkaa.

Sähköisiä polkupyöriä on jo käytössä ainakin Ruotsin, Ranskan ja Saksan postilaitoksilla. Sen sijaan akkukäyttöinen jakelukärry on suomalainen keksintö, jolle toivotaan markkinoita ulkomailtakin. Käsikäyttöisiä kärryjä on jo myyty Pohjoismaihin.
(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.