Potilaat peräävät oikeuksiaan

Terveydenhuoltoa valvovien viranomaisten mukaan lääkäreiden ja koko hoitohenkilöstön toiminnasta tehdään entistä useammin eriasteisia valituksia ja kanteluja. Tutkijan mukaan syynä ovat aiempaa aktiivisemmat potilaat.

Lääkäreiden ja potilaiden väliseen vuorovaikutukseen perehtyneen tutkijan mukaan terveydenhuollossa asioi yhä useammin potilaskuluttaja. Kuluttaja, joka valvoo etujaan ja uskaltaa ilmaista mielipiteensä. Potilaskuluttaja ärähtää jos jokin menee pieleen.

- Epäilemättä se on seurausta tiedontason noususta. Ihmisillä on paremmat mahdollisuudet päästä käsiksi lääketieteelliseen tietoon, lääketieteellisiin julkaisuihin, sanoo tohtoritutkija Johanna Ruusuvuori Tampereen yliopistosta.

Valitusten ja kanteluiden lisääntyminen kertoo tutkijan mukaan siis ennen muuta potilaiden aktiivisuudesta, ei lääkäreiden huonommasta ammattitaidosta. Kiireellä sen sijaan saattaa olla osuutta asiaan.

- Jos täytyy liian kiireessä toimia, niin voisin kuvitella, että virheitä tulee useammin myöskin. Voisi olla niin, että kysymys olisi enemmänkin terveydenhuollon organisaation ongelmista kuin mistään lääkärikunnan huononemisesta sinänsä.

Potilaat voivat hakea hoitovirheistä korvausta tai valittaa lääkärin toiminnasta useille eri tahoille. Potilaiden mukaan sanktiojärjestelmä ei kuitenkaan toimi. Hoitovirheistä korvataan vain kolmannes. Valituksista vain alle 10 prosenttia johtaa vuosittain huomautukseen.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 15.11.2003)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.