Promilleraja alas? Mitä mieltä ovat poliitikot?

Poliitikot eivät niele purematta liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon MTV:n SuomiAreenassa tiistaina esittämää ehdotusta rattijuoppousrajan laskemisesta nykyisestä 0,5:stä promillesta 0,2:een.

SDP:n ja keskustan puheenjohtajat kannattavat ehdotusta varauksetta ja kiristäisivät myös rangaistuksia. Kokoomusministeri puoltaa jopa nollatoleranssia, ja kristillisten varapuheenjohtaja iskisi myös vesiliikenteen promillerajaan.

Rinne ja Sipilä: Järeämpiä rangaistuksia?

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne tukee Risikon ehdotusta, mutta hän kaipaa järeämpiäkin keinoja.

- Tässä ei varmaan yksi keino riitä. Rajan laskeminen on minusta ihan OK mutta rattijuoppous on niin vakava rikos, että sen lisäksi myös rangaistuksia pitäisi kiristää. Mielestäni kannattaisi harkita, pitäisikö rattijuopon auto tai muu rikoksentekoväline ottaa valtion haltuun.  

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä kallistuu myös rangaistusten tiukentamisen puoleen. 

- Rangaistusten koventamisesta tulee paljon kansalaispalautetta, että pitäisi tuomita ajoneuvo valtiolle tai jotakin muita tällaisia keinoja. Kyllä olisin valmis miettimään rangaistusten koventamista, että siinä ihmiset kunnolla joutuvat miettimään tilannetta, että tarttuuko rattiin vai ei. 

Räty: Nollatoleranssi?

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kok.) kannattaa kaikkia niitä asioita, jotka parantavat liikenneturvallisuutta. Hän väläyttää jopa nollatoleranssin mahdollisuutta.

- Alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen. Virossahan on käytössä malli, jossa promilleraja on nolla. Varmasti tämän asian yhtydessä kannattaisi selvittää, että pitäisikö sen nollan olla. Vaikka itse olenkin alkoholipoliittisilta mielipiteiltäni melko liberaali, sanoisin että yksi asia, missä en ole ole kovin liberaali on se, että moottoriajoneuvot ja alkoholi eivät sovi yhteen. 

- Se on varmasti ihan oikeansuuntainen toimenpide. Mutta jos ajatellaan niitä onnettomuuksia, mitä rattijuopot liikenteessä aiheuttavat, nehän ei ole niitä 0,5 promillen kuljettajia, vaan useasti siellä on paljon enemmän siellä veressä alkoholia. Eihän tässä mielessä tuolla muutoksella kovin suurta vaikutusta ole tähän ongelmaan.

Ahvenjärvi: Alkolukot pakollisiksi, ruorijuopot kuriin

Kristillisten varapuheenjohtajan Sauli Ahvenjärven mielestä Risikon ehdotus ei ole ratkaisu ongelmaan.  

- Minusta alkolukot pitäisi saada pakollisiksi autoihin. Pitäisi olla myös paljon tiukempaa kuria kuljettajille, jotka toistuvasti syyllistyvät juopuneena ajamiseen.

Ahvenjärvi näkee tieliikennettä suurempana ongelmana ruorijuoppouden, koska vesiliikenteessä promilleraja on kaksinkertainen.

- Voihan se olla ihan hyvä promillerajaa tarkistaa tieliikenteessä, mutta ensin minä lähtisin tarkistamaan promillerajaa vesillä. Raja on tällä hetkellä vesillä yksi promille ja se on jo aika kova humalatila, kun oikein ajattelee, että kuinka paljon siihen yhteen promilleen pitää olutta juoda. Sitä voi jokainen miettiä, onko se raja kohdillaan. Minusta vesiliikenteen promilleraja on liian korkea. 

Jalonen: Nykyinen raja hyvä

Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Jalonen ei lämpene Risikon avaukselle.

- Nykyinen raja on hyvä. Laskeminen ei estä yhtään rattijuoppoa ajamasta juovuksissa autolla, koska nykyinenkään raja ei tunnu estävän. Laskeminen haittaisi tavallisten kansalaisten arkipäivää. Ravintolassa syödessä viinilasi on ihan sallittavaa ja jää alle promillerajan varsinkin jos siinä hetken istuu.

Keskustan Antti Kaikkonen puolestaan olisi valmis pohtimaan asiaa mutta ei ihan saman tien olisi rajaa laskemassa.

- Näen ongelmaksi raskaan sarjan rattijuopot, jotka ajelevat vahvassa humalatilassa. Ensisijaisesti pitää etsiä keinoja näiden ongelmakuskien pysäyttämiseen.  

Backman: Asenteiden muututtava

SDP:n kansanedustaja Jouni Backman kannattaisi myös paitsi maantieliikenteen myös vesiliikenteen promillerajan laskemista.

- Itse olen kannattanut pitkään sekä vesiliikenteen että maantieliikenteen promillerajan laskua. Kyllä nämä viimeaikaiset tiedot siitä, minkä verran alkoholi on osallisena Suomessa liikenneonnettomuuksissa ja myös ihmishenkien menetyksiin puolustaa tätä kantaa.

Backmanin mukaan rajan laskemisella on pitkä kehitys. Hän kuitenkin uskoo, että ihmiset ymmärtävät vähitellen ettei voi ottaa edes muutamaa paukkua ennen ajamaan lähtemistä.

- Nykyään on vähän sellainen asenne, että voi jonkin verran ottaa ja silti voi lähteä tieliikenteeseen. Kuitenkin kaikki tutkimukset osoittavat, että sillä on vaikutus ajokykyyn ja se näkyy onnettomuustilastoissa. Mutta asia on kuitenkin niin, että alkoholi ei kuulu liikenteeseen. 0,2:n promilleraja ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö voisi ottaa viiniä ruuan kanssa, mutta jos ottaa vähänkin enemmän niin sitten ei pitäisi olla asiaa rattiin, Backman pohdiskelee.

- Minä olen itse tässä hieman jäävi, koska olen absolutisti ja joku voi sanoa, että moralisoin, Backman toteaa.  


Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.