Rahtialus valuttaa raskasta polttoöljyä Ahvenanmereen

Saksalaisesta rahtialus Janrasta on alkanut vuotaa raskasta polttoöljyä Ahvenanmereen. Öljyntorjunta-aluksia on hälytetty haveripaikalle Suomen lisäksi Ruotsista.

Saksalainen m/s Janra kaatui aamulla ja siitä lähtien se on kellunut pohja ylöspäin. Sadan metrin pituisessa laivassa on polttoaineena 230 tonnia raskasta polttoöljyä ja 30 tonnia kevyttä polttoöljyä. Kuivarahtialus m/s Janra oli matkalla Raumalta Saksaan Bremerhavenin satamaan, kun se aamuyöllä joutui merihätään Ahvenanmaan eteläpuolella. Aluksen yksitoistahenkinen miehistö evakuoitiin hyvissä ajoin ennen kuin laiva kellahti nurin.

Nyt alus ajelehtii kaakkoon noin yhden solmun nopeudella perä pystyssä. Lastina sillä on puuta ja selluloosaa, osa konteistakin ajelehtii veden varassa. Pelastustyöt kovassa tuulessa ja pimeydessä tulevat olemaan hankalia. Ympäristökeskuksessa pelätään pahempiakin tuhoja, mikäli raskasöljy pääsee mereen ja ajautuu rannikolle.

Kauppalaiva m/s Janran onnettomuuspaikka

Sadan metrin pituinen Janra ilmoitti klo 4.20 saaneensa pahan kallistuman ja olevansa uppoamassa. Pian sen jälkeen 11 hengen miehistö evakuoitiin. Janra kääntyi aamupäivällä ympäri siten, että sen potkuri ja peräsin jäivät näkyviin. Se alkoi vajota nopeasti, mutta sitten vajoaminen hidastui, sillä aluksen sisälle oli jäänyt ilmaa. Laiva oli tänään klo 18 aikaan Svenska Björnin majakan koillispuolella, noin 60 kilometriä Maarianhaminasta etelään. Meripelastusalus Neptun on matkalla Janran luokse illalla ja öljyntorjunta-alus Hallia odotetaan saapuvaksi aamuyöllä. Ulkovartiolaiva Uisko ja Ruotsin rannikkovartioston alus seurasivat tilannetta aavelaivan läheisyydessä.

Turun Meripelastuskeskuksen pelastusjohtaja Ari Virrankoski kertoi MTV3:n Seitsemän uutisissa, että aluksesta vuotaa mereen kevyttä polttoöljyä. Raskasta polttoöljyä on päässyt mereen jokin verran. Se pysyy ilmeisesti tankeissa, elleivät ne repeä. Janra on ajelehtimassa hitaasti Viroon päin. Se on jo ohittanut matalikkoja, ja vastassa alkaa olla aava meri.

Törmäys reunamerkkiin haverin oletettu syy


Saaristomeren merenkulun tarkastustoimiston toimistopäällikkö Esa Saari kertoi, että Janra on ehkä törmännyt Tröskeln Västra -merimerkkiin. Tämä on toistaiseksi oletus, jota ei ole vielä vahvistettu. Janran haveri sattui merkin kohdalla, ja merkki on nyt kateissa. Samaan merimerkkiin on törmätty neljä kertaa aiemminkin, viimeksi pari vuotta sitten. Tröskeln Västra on teräsrakenteinen, noin 20 metriä korkea valaistu merimerkki, joka on perustettu pohjakalllioon. -Jos Janra on törmännyt merkkiin, se on saanut ilmeisesti lastiruumaan pahan vuodon. Aluksen pohjassa ei näy vaurioita, Saari selitti.

Ajelehtiva aavelaiva on vaaraksi

Ajelehtiva alus pitäisi Saaren mukaan saada ankkuroiduksi, ennen kuin öljyntorjuntaan voidaan ryhtyä. Avomerellä öljyntorjunta on aallokon vuoksi hankalaa. -Jos laiva edelleen kelluu, se pyritään ilmeisesti hinaamaan ankkurointipaikkaan. Sitten vasta voidaan katsoa, mitä öljylle on tehtävissä, hän sanoi. Suomalaisen pelastusyhtiön Håkansin hinaaja oli matkalla tutkimaan tilannetta. Ajelehtiva aavelaiva on vaarana merenkululle, samoin meressä ajelehtivat neljä suurta puutavarakonttia.
(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.