Tampere näytti ratikalle vihreää valoa – kuluja ehdotettiin jaettavaksi 100 vuodelle

Raitiotien suunnittelua jatketaan Tampereella. Valtuusto hyväksyi esityksen äänin 48-18. Yksi valtuutettu äänesti tyhjää.  

Ratikkahanketta kannattivat vihreät ja vasemmistoliitto sekä suurin osa SDP:n ja kokoomuksen valtuustoryhmistä. Vastaan äänestivät lähinnä perussuomalaiset ja keskusta.  

Hanketta esitteli pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok.), jonka mukaan ratikka mahdollistaa parhaiten joukkoliikenteen suosion kasvattamisen. Kustannusarvio on 250 miljoonaa euroa, mutta välittömät ja välilliset hyödyt Ikosen mukaan useita satoja miljoonia.  

– Uskon, että Tampereen vetovoima voi kasvaa ratikan myötä, sanoi Ikonen.

"250 miljoonaa on paljon rahaa, mutta ei jos jaksotamme sen sadalle vuodelle."

Valtiolta odotetaan osallistumista kuluihin 30 prosentilla. Useissa puheenvuoroissa korostettiin, että tämä on raitiotien rakentamisen edellytys. Ikonen kertoi valtuustolle kuulleensa, että liikenneministeri Henna Virkkunen (kok.) aikoo viedä esityksen hallituksen budjettiriiheen.  

Isot ryhmät ratikan kannalla  

Ryhmäpuheenvuoroissa ratikkahankkeen vastustajiksi ilmoittautuivat perussuomalaisten ja keskustan valtuustoryhmät, jotka molemmat ovat Tampereella pieniä ryhmiä.  

– On vaarana, että Tampereelle ratikan myötä muodostuu komea keskusta ja ränstyneet sivualueet, epäili keskustan Timo Hanhilahti. Perussuomalaisten mielestä ratikkahanke pitäisi lykätä myöhempään.  

Kokoomuksen ja SDP:n valtuutetuista enemmistö on ryhmäpuheenvuorojen mukaan ratikan kannalla.   

– 250 miljoonaa on paljon rahaa, mutta ei jos jaksotamme sen sadalle vuodelle, sanoi kokoomuksen Leena Kostiainen.  

– Veikkaan, että koko Suomi seuraa Tampereen ratkaisuja tässä asiassa, sanoi demarien Pekka Salmi.  

Tampereen vihreät kannattavat ratikkaa yksimielisesti. Vasemmistoliitto liputti ratikan puolesta, kristilliset asettuivat sen kannalle varovaisemmin.  

Töihin ehkä vuonna 2016  

Suunnitelman mukaan Tampereelle rakennettaisiin kaksi ratikkareittiä. Toinen veisi Hervannasta keskustan kautta Länsi-Tampereelle, toinen keskustasta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan. Jos raitiotie toteutetaan, reittejä voidaan myöhemmin rakentaa lisää.  

Lopullinen päätös rakentamisesta tai hankkeen hylkäämisestä tehdään myöhemmin. Jos raitiotie päätetään rakentaa, rakennustyöt alkavat aikaisintaan vuonna 2016. 

Yleissuunnitelmassa arvioidaan, että raitiotien rakentaminen Tampereelle on yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Se tarjoaisi mukavaa ja nopeaa matkustamista, mikä lisäisi joukkoliikenteen suosiota.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.