Rekkaliikenteen suositukset: Konginkankaan jälkeen yhä parannettavaa

Kaikki Konginkankaan onnettomuuden jälkeen tehdyt parannussuositukset raskaalle liikenteelle eivät ole edenneet.

Liikenneturvan mukaan Onnettomuustutkintakeskuksen talvirengastusta, keskikaiteita tai rekkojen nopeuksia koskevat suositukset eivät ole kohentuneet odotusten mukaisesti kymmenessä vuodessa.

Nämä suositukset ovat toteutuneet:

Liikenneturva on tarkastellut Onnettomuustutkintakeskuksen suositusten toteutumista kymmenen viime vuoden aikana.

Konginkankaan onnettomuuden jälkeen ensimmäisenä parannettiin öisen tiestön talvihoidon laatua.

Myös ammattikuljettajien koulutusvaatimuksia lisättiin vuonna 2007 voimaan tulleella ammattipätevyyslailla. Jatkokoulutusta vaaditaan jatkossa kaikilta linja-auton ja kuorma-auton kuljettajilta. 

Lisäksi tieliikennelakia muutettiin niin, että vastuu ajoneuvon kuormaamisesta ja ajoaikojen noudattamisesta laajentui eri kuljetusketjuun osallistuville.

Raskaiden ajoneuvojen kuormatilojen havaittavuutta on pyritty parantamaan lisäämällä heijastavat äärimerkinnät perävaunuihin. 

Suositusten mukaan nopeudenrajoittimen enimmäisnopeuden asetusarvo tulisi alentaa 80 kilometrin tuntinopeuteen. Toinen rekkojen nopeuksiin kohdistuva suositus esitti nopeusvalvontaa ajopiirturin nopeustietojen perusteella. Tämäkään esitys ei ole toteutunut, eikä ajopiirturia ole saatu osaksi nopeusvalvontaa muun muassa luotettavuuteen liittyvien kysymysten johdosta.

- Tässä on menty siihen, että pidetään kiinni EU-rajoituksista eikä haluta, että kansallisesti omat ajoneuvot olisivat tiukemmin rajoitettuja kuin ulkomaiset. Tässä on kuljetusten taloudellisuus ja tehokkuus sekä liikenneturvallisuus vastakkain, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Myöskään talvirenkaita koskeviin vaatimuksiin ei ole tehty muutoksia: esimerkiksi kulutuspintavaatimus on sama kuin kesällä. Liikenneturvan mukaan tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että perävaunun ajovakauteen liukkaalla voidaan merkittävästi vaikuttaa rengastuksella.

Lisäksi tehokas keino estää tuhoisia nokkakolareita ovat keskikaiteet. Ajosuunniltaan erotettujen tieosuuksien lisääminen on kuitenkin edennyt hitaasti lähinnä suurten moottoritiehankkeiden yhteydessä.

Konginkankaan onnettomuus tapahtui 19. maaliskuuta vuonna 2004. Paperirullalastissa olleen rekan ja laskettelumatkalaisia kuljettaneen linja-auton yhteentörmäyksessä menehtyi 23 ihmistä.

Turma on pahin Suomessa tapahtunut maanteiden suuronnettomuus. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.