Retropompulat syrjäyttivät lakupojan

Fazerin musta lakupoika siirtyy historiaan ja sen tilalle tulevat retrotyyliset musta-punaiset pompulat. Uuden kääreen graafinen tyyli ja värimaailma viittaavat historiaan. Vanhaa käärettä pidettiin rasistisena ja asiaan puuttui Kuluttajavirasto.

Cloetta Fazerin lakritsin uusi tyyli julkistettiin Designmuseossa Helsingissä. Yhtiö aikoo samalla nostaa nostalgisen tuoteensa uudeksi trendiksi.

- Lakritsituotteidemme myynti kasvoi 7,7 prosenttia viime vuonna. Samaan aikaan lakritsimarkkinoiden kasvu Suomessa ylsi kuitenkin vain 1,2 prosenttiin, kertoo toimitusjohtaja Tom Lindblad Cloetta Fazer Makeiset Oy:stä.

Myynnissä uudet lakut ovat huhtikuussa. Makua ei muuteta.

Uudet kuviot on luonut Designtoimisto Tango.

Kuluttajavirasto puuttui lakupoikahahmoon

MTV3:n uutiset kertoi vuonna 2007, että esimerkiksi EU-parlamentissa suomalaista lakupoikakäärettä pidettiin rasistisena. Syntyneen kohun jälkeen Cloetta Fazer neuvotteli lakritsikääreensä uudistamisesta Kuluttajaviraston ja vähemmistövaltuutetun kanssa, minkä jälkeen Fazer osoitti kuluttajaviranomaisten mukaan oma-aloitteista yhteiskunnallista vastuuta ilmoittamalla ajanmukaistavansa kääreen.

Cloetta Fazer -konserni on Pohjoismaiden johtava makeisyhtiö 22 prosentin markkinaosuudellaan. Konsernilla on tuotantolaitoksia Ruotsissa ja Suomessa. Vahvat tavaramerkit, kuten Fazerin Sininen ja Geisha, ovat liiketoiminnan tärkein voimavara. Konsernin palveluksessa on keskimäärin 1 600 henkilöä ja liikevaihto on noin 363 miljoonaa euroa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.