Rikosilmoituksia kohuoperaattorin raunioilla

Pari vuotta sitten teleoperaattorimarkkinoille tullut GSM Suomi on jättänyt jälkeensä suuren joukon itsensä petetyksi tuntevia asiakkaita, kertoo MTV:n 45 minuuttia -ohjelma.

Operaattorista on tehty useita rikosilmoituksia poliisille. Yrityksen jäljiltä jääneessä konkurssipesässä on parhaillaan meneillään erityistarkastus, jonka jälkeen konkurssipesä päättää tutkintapyynnön tekemisestä poliisille.

Monet asiakasyritykset kertovat olevansa kiinni pitkissä rahoitussopimuksissa, joiden vastineeksi ei näytä saavan joko mitään tai vain sopimuksen arvoon nähden mitättömän hintaisia laitteita.

Suureen puhallukseen osalliseksi joutui myös Sampo Rahoitus, joka yrittää nyt estää jättitappiot pumppaamalla rahaa GSM Suomen operatiivista liiketoimintaa jatkavaan yritykseen, Dicameen.

Sampo Rahoitus on ilmoittanut, että se ei kommentoi GSM Suomeen liittyviä tietoja. Yritys perustelee tätä vaitiolovelvollisuudella ja keskeneräisellä erityistarkastuksella.

Pieni präntti jäi huomaamatta

45 minuuttia -ohjelman toimitus keskusteli lukuisten GSM Suomen asiakasyritysten kanssa. Yrittäjät kertovat samankaltaisia tarinoita. Ongelmien keskiössä ovat rahoitussopimukset, joita asiakkaat tekivät GSM Suomen välityksellä rahoitusyhtiön kanssa. Usein vastapuolena oli nimenomaan Sampo Rahoitus.

GSM Suomen myyjä sopi asiakasyrityksen kanssa kokonaispaketista tietoliikennepalveluille ja -laitteille. Paketille luvattiin huomiotaherättävän edullinen hinta.

Rahoitusyhtiön sopimuspaperiin sisältyi teksti, jossa todettiin, että allekirjoittanut asiakas olisi vastaanottanut sopimukseen kuuluvat laitteet.

- Emme kiinnittäneet tekstiin huomiota sopimusta tehdessä, mutta myöhemmin tämä on kyllä käynyt selväksi. Emme tietenkään olleet tuolloin saaneet mitään laitteita, kertoo eläintarvikekauppaa Mäntsälässä pitänyt Ilona Palin-Mustajoki.

Sampo Rahoitukselle asiakkaan allekirjoitus ja vakuutus laitteiden toimittamisesta riitti. Rahoitusyhtiö maksoi sen perusteella laitehankintaa koskevan rahoituspotin GSM Suomelle.

GSM Suomen asiakkaat kertovat ymmärtäneensä, että kuukausimaksu kattaisi laitteiden lisäksi myös palvelun. Sampo Rahoitus on korostanut sääntöä, jonka mukaan rahoitusleasing koskee ainoastaan laitteita, ei palvelua.

Sopimuksia peukaloitiin

Yrittäjäpariskunnan epäilyt heräsivät heti, kun he saivat sopimusjäljennöksen postissa. Sopimusta oli muutettu allekirjoittamisen jälkeen.

- Sinne oli lisätty laitteita, joita emme olleet tilanneet. Kun kysyin selitystä GSM Suomelta, he totesivat, että tämä oli heillä ihan normaali käytäntö, kertoo Palin-Mustajoki.

GSM Suomi -yhtiön sopimuspaperi.

Monille asiakkaille valkeni vähitellen, että asiat eivät suju muutenkaan odotetusti. Laitteita toimitettiin pitkän odottelun jälkeen, usein vain osittain tai ei ollenkaan. Ongelmiin vastattiin nihkeästi ja puhelinliittymätkin toimivat vaihtelevasti.

Yksi petetyksi itsensä tunteva on lahtelainen arkkitehti Pauli Lindström. Hänen yrityksensä teki reilu vuosi sitten GSM Suomen kanssa sopimuksen laajasta laite- ja palvelupaketista. Kaikesta luvatusta hän on saanut vain yhden sim-kortin.

- Tästä kortista minun pitäisi sitten maksaa noin 4900 euroa, Lindström laskee.

Palin-Mustajoki sai pitkän taistelun jälkeen toimitukseen kuuluvia laitteita, mutta niiden toiminnassa oli runsaasti ongelmia. Puhelinliittymätkin toimivat vaihtelevasti.

- Lupaukset eivät pitäneet. Vähitellen selvisi, että GSM Suomi oli jättänyt omia laskujaan maksamatta. He eivät esimerkiksi olleet maksaneet kassajärjestelmän toimittajalle laitteista.

Sampo Rahoitus ja GSM Suomi olivat sopineet, että rahoitusyhtiön laskut kiertävät asiakkaille GSM Suomen kautta.

Kun GSM Suomi jätti asiakkaiden maksut välittämättä eteenpäin, rahoitusyhtiö ryhtyi karhuamaan laskuja suoraan asiakkailta. Pahimmillaan asiakkaat saivat samoja laskuja kahdelta eri taholta.

"Henkisesti raskasta"

Palin-Mustajoen perhe lopetti yritystoiminnan syksyllä. GSM Suomi -sotku oli osasyynä päätökseen.

- Tämä on ollut henkisesti raskasta. Kaikki aika ja energia meni siihen sopimuksen selvittelyyn eikä normaaliin työntekoon ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Pauli Lindström saa edelleen laskuja Sampo Rahoitukselta. Hänen mukaansa rahoitusyhtiö ei ole suostunut purkamaan viisivuotista sopimusta eikä yrityksen puhelinnumeroita ole saatu siirrettyä toiselle operaattorille

Lopulta Lindström päätti vaihtaa operaattoria ja vaihtaa vanhat puhelinnumerot, jotka olivat tulleet tutuiksi hänen omille asiakkailleen.

- Se on ollut iso urakka. Arkkitehdille ongelmallista on sekin, että kaikissa piirustuksissa on meidän yhteystiedot. Niitä on maailmalla aika paljon.

Sotkusta suivaantuneena Lindström teki GSM Suomen toiminnasta rikosilmoituksen poliisille.

- Epäoikeudenmukaisuus on painanut mieltä. Sitä kaikki illat ja aamut miettii, että miten joku voi tehdä näin. Rikosilmoituksen jälkeen olen nukkunut vähän paremmin, Lindström kertoo.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.