Riskitankkeri Stemnitsa Venäjän aluevesillä

Kreikkalainen tankkeri Stemnitsa etenee parhaillaan itäisellä Suomenlahdella vain vaivoin kohti Koiviston satamaa. Se saa apua ainoastaan yhdeltä murtajalta, mikä selittää osaltaan vauhdin hyytymistä.

Alus sijaitsi iltaseitsemän aikoihin 16 merimailia eli noin 30 kilometria itään Suursaaren eteläkärjestä. Koivistolle sillä oli vielä matkaa vajaat 50 merimailia eli vajaat 100 kilometriä. Stemnitsa eteni hetkittäin noin 6 solmun nopeudella murtajan avulla, mutta enimmäkseen se näytti puskevan paikoillaan jäissä. Saapumisaikaa Koivistolle on hyvin vaikea arvioida, koska esimerkiksi illan viimeksi kuluneiden kahden tunnin aikana laiva on edennyt vain pari merimailia.

Stemnitsa kulki vielä päivällä väyläalueen ulkopuolella ja etsi sieltä sopivia aukkoja ja saattoi silloin pitää vielä noin viiden solmun nopeutta. Stemnitsan keulilla avasi edelleen jäitä venäläinen jäänmurtaja Kapitan Sorokin. Alueella liikkunut toinen murtaja Jermak keskittyi avustamaan länteen matkaavia aluksia.

Suomalaisviranomaisten mukaan kaksi murtajaa olisi pystynyt tekemään riittävän leveän rännin alukselle. Yksi murtaja on vain puolet Stemnitsan leveydestä, joten se ei pysty avaamaan alukselle tarpeeksi leveää ränniä.
Kapitan Sorokin on avustanut Stemnitsaa koko matkan Porkkalasta kohti Koiviston satamaa Venäjällä. Stemnitsa on kulkenut hieman etelämpänä kuin alukset tavallisesti ja murtaja on onnistunut tekemään sille jonkinlaista väylää, vaikka eteneminen on ollutkin varsin hidasta.

Stemnitsa on tyhjänä matkalla hakemaan Koiviston satamasta yli 100000 tonnin raakaöljylastia. Stemnitsan matka on saanut erityishuomiota, koska 270-metrinen alus on jäävahvistettu vain keulasta.

Suomen merenkulkuviranomaiset pitävät sen liikkumista vakavana ympäristöriskinä varsinkin sitten, kun tankkeriin on lastattu öljyä. Venäjä puolestaan ei pidä Stemnitsaa jääkelvottomana.

Halonen: Stemnitsa suuri turvallisuusriski

Presidentti Tarja Halonen pitää Stemnitsa-tankkeria riskinä etenkin Suomelle ja Virolle. Halosen mukaan Itämerellä ei pitäisi liikkua siten, että siitä aiheutuu suuronnettomuuden riski. Presidentti toivoo, että öljyn luovuttaja sekä varustamoyhtiö ottaisivat huomioon riskin.

Halosen mukaan Suomenlahdella tapahtuvan öljyonnettomuuden seuraukset olisivat tuhoisat. -Tässä ei pitäisi pelata uhkapeliä, Halonen sanoi Brysselissä. Stemnitsalla on venäläinen turvallisuusluokitus, mutta Halonen epäilee, onko alus silti kelvollinen liikkumaan Suomenlahden vaikeissa jääoloissa. Presidentti toivoo, että venäläisviranomaiset eivät jätä tankkerikysymystä vaille huomiota. -Maiden hallitukset vastaavat siitä, että turvallisuusmääräyksiä noudatetaan, Halonen totesi.

Halonen arvioi, että Venäjän ja Suomen välillä päästään keskusteluyhteyteen pääministeritasolla nyt kun on palattu maanantaihin viikonlopun jälkeen. Tansaniaan matkalla oleva Halonen sanoi seuraavansa tilannetta "kuulomatkan päässä" ja kertoi olevansa valmis ryhtymään tarvittaessa toimiin.

Halosen mukaan merenkulkua pitäisi säännellä globaalein säännöin. -Perussääntönä pitäisi olla se, että missään ei saa liikkua siten, että tuotetaan sellainen riski, joka on käytännön järjen kannalta olemassa, Halonen arvioi. Halonen osallistui osallistuu tänään Brysselissä globalisaation sosiaalista ulottuvuutta käsittelevään foorumiin.

Maiden viranomaiset eri linjoilla

Venäläiset viranomaiset eivät tänään luvanneet pysäyttää öljytankkeri Stemnitsan kulkua Suomenlahdella. Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi totesi venäläisten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen, etteivät venäläiset näe ongelmaa sen liikennöinnissä Primorskin öljysatamaan Suomenlahden perukassa.

Suomen ja Venäjän liikenneministeriöiden asiantuntijat ovat keskustelleet tilanteesta ja selvittäneet Stemnitsan jääluokitusta. Venäjää edusti liikenneministeriön virkamies, pohjoisten väylästöjen hallinnoinnista vastaava kapteeni Anatoli Gorshkovski. Sasin mukaan näkemykset menevät asiassa ristiin. Suomi aikoo jatkaa asian selvittelyä ja yhteydenpitoa paitsi Venäjään myös laivan rekisteriin, sen vakuutusyhtiöön sekä Euroopan unioniin.

-Meillä ei ole juridista mahdollisuutta estää alusta liikennöimästä, Sasi myönsi.

Lipponen keskustelee illalla Prodin kanssa, Kasjanov lomalla

Pääministeri Paavo Lipponen keskustelee myöhään maanantai-iltana puhelimitse Euroopan komission puheenjohtajan Romano Prodin kanssa öljytankkeri Stemnitsan Suomenlahdella liikennöinnin esille nostamista ongelmista.

Suomen hallitus haluaa Euroopan unionin ja Venäjän välisissä yhteyksissä selvitettäväksi, miten meriturvallisuutta voitaisiin Itämerellä parantaa mm. noudattamalla talvimerenkulussa yhteisiä kansainvälisiä määräyksiä.

Venäjän pääministeri Mihail Kasjanov ei lomaltaan ole halunnut keskustella Stemnitsasta.

Stemnitsan varustamo: Tämä oli talven viimeinen reissu Koivistolle
Öljytankkeri Stemnitsan kreikkalaisvarustamo vakuuttaa, että tankkerin matka Koiviston satamaan jää tämän talven viimeiseksi. Ylen tv-uutisten maanantaina haastattelema Minerva Marinen turvallisuusjohtaja Karolos Villais uskoo Stemnitsan turvallisuuteen toisin kuin suomalaiset.

-Laiva ei kulje väkisin eteenpäin jäissä, vaan se seuraa ainoastaan jäänmurtajaa, Villais opetti.

(MTV3-STT)

(Yhdeksän uutiset 02.02.2003).

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.