Ruotsinkielisten koululaisten opetuksessa parantamisen varaa

Suomen peruskoululaisten oppimistulokset ovat heikentyneet viimeisen kymmenen vuoden ajan. Nyt asiantuntijat ovat erityisen huolissaan ruotsinkielisten oppilaiden oman äidinkielensä lukutaidosta.

Ruotsinkieliset peruskoululaiset saavuttavat heikompia oppimistuloksia muun muassa Pisa-vertailuissa kuin suomenkieliset.

Opetushallituksen pääjohtaja Timo Lankinen tunnistaa eron. Äidinkielen taitoa horjuttaa muun muassa koulukieli. Vaikka tunneilla puhutaan ruotsia, kääntyy kieli usein jo koulun pihalla suomeksi.

– Yksiselitteistä syytä ei varmasti löydy, Lankinen sanoo.Arvostelua saa myös ruotsinkielisen oppimateriaalin ja opetuksen taso. Suomenruotsalaista kulttuuria vaaliva Svenska Kulturfonden on nyt pyytänyt Tukholman yliopistolta arvion opettajien koulutuksen riittävyydestä.

Opetusharjoittelija: Kritiikkiin on aihetta

Ruotsinkielisten peruskoulujen opettajat valmistuvat Åbo Akademin Vaasan yksiköstä. Siellä myönnetään että kritiikkiin on aihetta.

– Tiedän, että jotkut kurssit ovat saaneet valituksia ja joskus ne kaikuvat kuuroille korville, mutta mielestäni valittamisen sijaan pitäisi antaa enemmän konstruktiivista palautetta. On siis hyvä, että tästä keskustellaan, sanoo opetusharjoittelija Maja Kevin Åbo Akademin Vaasan yksiköstä.

Katso Anne Forssénin juttu:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.