Ruuhkamaksu olisi enimmillään muutama euro päivältä

Jos pääkaupunkiseudun ruuhkamaksu toteutuu, olisi maksu autoilijalle enimmillään muutaman euron päivältä. Maksun määräytyminen on hallitusneuvos Mikael Nybergin mukaan tulevaisuudessa kuitenkin poliittinen ratkaisu, johon vaikuttavat useat eri tekijät.

- Joka tapauksessa järjestelmästä tulee oikeudenmukainen ja kohtuullinen. Todennäköisesti siinä määritellään enimmäishinta päivältä ja tällöin puhutaan muutamista euroista pääkaupunkiseudulla.

Työryhmä pitää parhaimpana mallina kilometripohjaista maksujärjestelmää. Pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksu olisi kahdeksan senttiä kilometriltä ruuhka-aikaan ja neljä senttiä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että suomalaiset autoilijat saattavat pulittaa ruuhkamaksuja jo kuluvan vuosikymmenen aikana, mikäli liikenneministeriössä laadittu selvitys johtaa tuloksiin. Tuore selvitys tiemaksuista suosittelee tiemaksuja koko maahan viimeistään 2020-luvulla.

Kokonaisuuden pitää pysyä kohtuullisena

Nybergin mukaan työryhmän selvitys on vielä monin osin kesken, mutta valmistunee tämän kuun loppuun mennessä. Selvityksen mukaan esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksut nähdään tarpeellisiksi jo kuluvan vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Helsingin seudun ohella maksut halutaan ulottaa 14 kehyskuntaan aina Hyvinkäätä myöten.

Nybergin mukaan tiemaksukäytäntö on tulevaisuutta.

- Tulevaisuudessa liikenne tulee käyttäjälähtöisesti rahoitettavaksi. Jos katsotaan 20-30 vuotta eteenpäin niin eurooppalainen kehitys vie vahvasti siihen suuntaan. Erilaiset maksut lisääntyvät, mutta samalla on syytä katsoa myös verotuspuolta, jotta kokonaisuus olisi autoilijalle kohtuullinen, Nyberg selvittää.

Ruuhkamaksujen valvonta perustuisi satelliittinavigointijärjestelmään. Siinä liikkumisen hinnoittelua voitaisiin säätää ajoneuvotyypin, vuorokauden, kellonajan ja paikan mukaan.

- Eli satelliittijärjestelmä mahdollistaisi tarkan ja oikeudenmukaisen maksun liikkumisesta. Järjestelmän kustannukset ovat noin kymmenen prosentin luokkaa järjestelmän tuotoista, Nyberg sanoo.

Maksu ohjaa joukkoliikenteen käyttäjäksi

Selvityksen mukaan ruuhkamaksu ohjaisi autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi. Helsingin sisäisen joukkoliikenteen kysyntä nousisi neljällä prosenttiyksiköllä.

Kehyskunnissa päästäisiin samoihin lukemiin.

- Investoinnit voitaisiin käyttää alueellisesti joukkoliikenteen palvelutason parantamiseen, lipun hinnan alentamiseen, liikenneinvestointeihin tai kevyen liikenteen kuten pyöräilyn ja jalankulun edistämiseen. Voisi hyvin kuvitella, että juuri joukkoliikenteen palvelutasoa halutaan parantaa, jotta se pysyy kilpalukykyisenä suurila kaupunkialueilla, Nyberg linjaa.

Jos tiemaksut halutaan, ne tulee liittää hallitusohjelmaan viimeistään 2015 vaalien jälkeen.

(MTV3)

Katso Aaro Kajasteen juttu (Seitsemän uutiset 17.1.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.