Ruuhkamaksut kirvoittavat tiukkoja mielipiteitä

Tekeillä olevan selvityksen valmistelu kestänee vielä yli vuoden. Huomenta Suomessa vierailleen YTV:n liikennejohtajan mukaan maksut pitäisi ehdottomasti ulottaa toteutuessaan Kehä III:lle asti.

Helsinkiin ja sitä ympäröiville kehäteille suunnitellut ruuhkamaksut jakavat kansalaisten mielipiteet: MTV:n viime viikolla julkaiseman kyselyn mukaan noin puolet ovat ruuhkamaksujen kannalla ja puolet vastustavat niitä.

- Kannatan. Ehdottomasti niiden täytyy tulla heti Helsinkiin. Siinä kolmasosa autoilijoista tippuu heti pois, Martti Tanskanen toteaa Huomenta Suomelle.

- Se on älytön ajatus, pitäisi olla järkevämpiä ratkaisuja. Autoilija maksaa muutenkin ylimääräistä veroa niin paljon, kiistää Eero Buss.

Eero Buss vastustaa ruuhkamaksuja

"Paljon avoimia kysymyksiä"

Ruuhkamaksujen käyttöönotto näyttää vastustuksesta huolimatta kuitenkin todennäköiseltä.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on jo kertonut julkisesti kannattavansa ruuhkamaksuja.

Huomenta Suomessa vieraillut YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma ei virkamiehenä ota kantaa ruuhkamaksuihin. Parhaillaan on käynnissä selvitys ruuhkamaksujen keräämisen mahdollisuuksista.

Myös liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaisen mukaan vielä on erittäin paljon avoimia kysymyksiä, kuten miten valvonta toteutetaan ja missä kulkevat maksualueen rajat.

- Sen vuoksi selvitykseen on lähdetty, hän toteaa.

- Kysymys ei voi olla vain Helsingin keskustasta, sillä ruuhkat ulottuvat vähintään Kehä III:lle asti. Jos tällainen ruuhkamaksu tulee, sen on katettava Kehä III ja kaikki sen sisällä olevat väylät, Järviluoma sanoo.

Tarkoituksena verojen kohdistaminen

Tukholmassa keskustan ruuhkamaksut ovat olleet menestys: yksityisautoilu on vähentynyt 20 prosenttia.

- Tukholman tilanne on kuitenkin erilainen kuin täällä. Ongelma keskittyy Tukholman keskustaan. Se on pystytty hoitamaan aika vanhanaikaisella järjestelmällä, eli on muodostettu tullikehä keskustan ympärille.

- Meillä maksun kerääminen tulisi todennäköisesti perustumaan satelliittipaikantimeen, Järviluoma pohtii.

Kansliapäällikkö Pursiainen perustelee ruuhkamaksuja joukkoliikenteen rahoittamisella. Ne yksityisautoilijat, jotka periaatteessa voisivat käyttää joukkoliikennettä, joutuvat maksamaan osansa joukkoliikenteen kuluista.

- Sen vuoksi perittävä maksu ei saisi olla yleinen autoilua koskeva vero, vaan se pitäisi kohdistaa.

Maksut voisivat olla toteutuessaan jopa 3 euroa matkalta. Ruuhkamaksujen käyttöönotto kuitenkin kestää vielä vuosia.

- Selvittely kestää vielä varmaankin yli vuoden. Varmasti ollaan aika pitkällä ensi keväässä, ennen kuin se valmistuu, ja sehän ei merkitse, että se mitenkään valmis asia siinä vaiheessa olisi, Pursiainen toteaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.