Ryhmäkanteesta tulossa ruotsalaista rajatumpi versio

Ryhmäkanteen valmistelu edistyy jähmeästi oikeusministeriössä. Lakiehdotuksen valmistuminen venynee aikataulusta.

Ryhmäkannelain valmistelijat ovat pysyneet sitkeästi erimielisinä lain tarpeellisuudesta ja sisällöstä. Elinkeinoelämä vastustaa hanketta yhä tiukasti, ja ehdotus laiksi on parhaimmillaankin lievennetty versio esimerkiksi Ruotsin ryhmäkannelakiin verrattuna.

Oikeusministeriön työryhmän ehdotus oli tarkoitus saada valmiiksi tammikuun loppuun mennessä, mutta työryhmän puheenjohtajan lainsäädäntöneuvos Asko Välimaan mukaan näyttää todennäköiseltä, että aikataulu venyy.

Ehdotuksen mukaan kuluttaja-asioita voitaisiin ajaa ryhmäkanteina vain kuluttaja-asiamiehen johdolla. Kanteen nostaminen vaatisi siis viranomaisen päätöksen siitä, että asia on kyllin tärkeä ajettavaksi.

Ryhmäkannetta ei voisi nostaa kaikista asioista kuten esimerkiksi Ruotsissa. Välimaan mukaan vielä ei ole varmaa, sisällytetäänkö ympäristöasiat ehdotukseen kuluttaja-asioiden ohella.

Ympäristöön liittyvää ryhmäkannetta voitaisiin ajaa esimerkiksi silloin, jos tehdas aiheuttaa useita ihmisiä haittaavia päästöjä. Mahdollisuus saattaa jäädä kuitenkin pois ehdotuksesta elinkeinoelämän vastustuksen vuoksi.

Työryhmään kuuluu 14 jäsentä esimerkiksi oikeus- ja ympäristöministeriöstä, SAK:sta ja Kuluttajavirastosta. Välimaan mukaan ryhmässä yritetään päästä kompromissiin. Jos se ei onnistu, äänestetään. Lakiehdotus voidaan jättää siitä huolimatta, että osa työryhmästä on erimielisiä.

- Mitään koeäänestyksiä ei ole tehty, mutta yritetään saada yksimielinen mietintö. Merkit ovat tietysti vähän huonot, kun kannat eivät ole muuttuneet mihinkään. Tätähän on yritetty jo monta kertaa ja mielipiteet tuskin muuttuvat, pohtii Välimaa.

Valtioneuvosto päätti työryhmän asettamisesta kesällä. Mietintö saataisiin eduskunnan käsiteltäväksi aikaisintaan kesän kynnyksellä, kun se on kierrätetty lausuntokierroksilla.

Ruotsissa lakia käytetty säästeliäästi

Ryhmäkannelaki on ollut Ruotsissa voimassa kaksi vuotta. Välimaan mukaan sen perusteella on ajettu alle kymmenen juttua, joista yhtäkään ei ole vielä ratkaistu lopullisesti. Kuluttajat ovat valittaneet muun muassa Arlandan lentokentän lentomelusta ja sähkön korkeasta hinnasta.

Suomessa lain vastustajat ovat pelänneet kanteiden tulvaa, mikä ei ainakaan Ruotsin esimerkin perusteella näytä todennäköiseltä.

Ryhmäkanteiden ajaminen on mahdollista myös useissa muissa Euroopan maissa kuten Norjassa, Espanjassa, Kreikassa ja Saksassa.

Välimaa pitää "vähän liioiteltuna" lain vastustajien pelkoa siitä, että mahdollisuus ryhmäkanteisiin söisi Suomen kilpailukykyä.

- Ei tässä ensimmäisten joukossa olla, hän sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.