Sadat Sampo Pankin asiakkaat harkitsevat pankinvaihtoa

Sampo Pankin tietojärjestelmämuutoksen aiheuttama kipuilu on kirvoittanut joitakin pankin asiakkaita harkitsemaan pankinvaihtoa. OP-Pohjola-ryhmässä tämä on havaittu viime päivinä.

Varatoimitusjohtaja Erkki Böös Osuuspankkikeskuksesta kertoo, että tällä viikolla OP-Pohjola-ryhmä on saanut tavanomaista enemmän uusia asiakkaita. Lisäksi Böösin mukaan erityisesti loppuviikosta Sampo Pankin asiakkaat ovat soittaneet heidän puhelinpalveluunsa ja halunneet keskusteluun mahdollisesta pankinvaihdosta.

- Torstaina ja perjantaina on tullut useita satoja Sampo Pankin asiakkaita, jotka ovat halunneet päästä neuvotteluun asiakassiirrosta, Böös kertoi iltapäivällä.

Yksikönjohtaja Jussi Mekkonen Nordeasta sanoo, että yksittäisiä Sampo Pankin asiakkaita on Nordeaan pitkin viikkoa vaihtanut, mutta laajempaa trendiä Nordeassa ei ole havaittu.

- Ei merkittävämpiä merkkejä, mutta luulen, että suomalaiset ovat aika kärsivällistä kansaa, eikä tämmöisiä päätöksiä hetken mielenjohteesta tehdä, Mekkonen sanoi.

Sampo Pankki palaamassa normaaliin päiväjärjestykseen

Sampo Pankin viestintäjohtajan Hannu Vuolan mukaan Sampo Pankissa ei ole havaittu asiakassiirtymää muihin pankkeihin, joitakin yksittäistapauksia on ollut.

Sampo Pankki otti pääsiäisen aikana käyttöön tanskalaisemonsa Danske Bankin tietojärjestelmät, ja muutos on kipuillut erilaisina ongelmina pitkin viikkoa. Pankki on nyt palaamassa normaaliin päiväjärjestykseen.

Pankin verkkosivut ja nettipankki toimivat ja ja tiedossa olleet haavoittuvuudet verkkopankin tietoturvassa on Vuolan mukaan korjattu. Sampo Pankin asiakkaita ovat tällä viikolla rassanneet, myös erilaiset korttiongelmat.

- Kaikki korttiongelmat, mitä tässä on ollut, pitäisi tänään olla kunnossa, Vuola sanoi perjantaina.

Hänen mukaansa pankin konttoreissa ei ole ollut enää hirveästi ruuhkaisuutta näkynyt, mutta puhelinpalvelussa on edelleen ruuhkaa.

Nordealtakin löytyi tietoturva-aukko

Myös Nordean e-maksupalvelussa ilmeni aamulla tietoturva-aukko, jonka pankki korjasi nopeasti. Pankin mukaan se ei missään vaiheessa vaarantanut pankkiasiointia. Haavoittuvuus oli samantyyppinen kuin on Sampo Pankin sivustoilta aiemmin tällä viikolla löytynyt. Asiasta kertoo Tietokone-lehti.

- Kysymys oli ohjelmoinnissa syntyneestä virheestä, joka aiheutti aukon järjestelmässä. Se ei ole kovin mystinen asia, vaan inhimillinen virhe, joita sitten syntyy, kun ollaan mutkikkaiden järjestelmien kanssa tekemisissä, riskienhallintajohtaja Kari Oksanen Nordeasta kertoi.

Käytännössä tietoturva-aukkoa olisi voinut hyödyntää kiusantekoon, mutta ei vakavampaan.

- Eli eri tavalla sotkea meidän sivua, tai aiheuttaa hämminkiä, Oksanen sanoi.

Tieto asiasta oli Nordealle tullut perjantain vastaisena yönä.

- Lähdimme heti aamulla katsomaan asiaa, isossa ympäristössä täytyy huolellisesti miettiä, miten se korjaus tehdään, ettei sillä aiheuteta muualla ongelmia, Oksanen totesi.

Ilmeisesti Sampo Pankin tietojärjestelmämurheet ovat herättäneet alan harrastajat etsimään mahdollisia tietoturva-aukkoja eri sivustoilta.

- Tekevät testaustyötä meille ihan ilmaiseksi. Täytyy kiittää heitä siitä, että ovat aktiivisia ja kertovat niistä, Oksanen sanoi.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.