Sähköauto ei vielä tätä päivää

Täysin sähköllä toimivia autoja on Suomessa vasta kokeilukäytössä. Pääasiassa niitä käyttävät teknologiaa kehittävät henkilöt. Toyotan Suomen toimitusjohtaja Mika Elojärvi ei näekään vielä sähköautoa ajankohtaisena.

— Täyshybridi on suotuisin, muilla ratkaisuilla ei ole tällä hetkellä kuluttajarelevanssia. Sähköautoteknologia on hyvällä pohjalla, mutta kehitystyötä tarvitaan lisää, Elojärvi sanoo.

Hybridiautolla liikkuminen voi olla jopa neljä kertaa halvempaa kuin polttomoottoriautolla, sanoo Helsingin Energian tutkimus- ja kehityspäällikkö Jussi Palola.

Palolan mukaan tässä vaiheessa hybridiauton hankkiminen on kuitenkin huomattavasti kalliimpaa ja alalla pohditaankin, milloin hybridin osto olisi kokonaisuudessa kannattavaa.

— Kannattavuuden raja lähestyy todennäköisesti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Poliittisen ohjauksen, kuten verotuksen, rooli on tässä huomattava, Palola sanoo.

Uusia innovaatioita kehitetään jatkuvasti

Suurimmat haasteet sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen suhteen liittyvät autojen lataamiseen. Palola ei usko, että sähköverkko joutuisi ongelmiin, koska lataaminen ei lisäisi sähkönkäyttöä kuin kymmenen prosenttia.

— Palvelua, kuten latauspisteitä, täytyy kehittää. Meillä on nyt käytössä sata vuotta kehittynyt öljyyn perustuva konsepti, joten koko logiikkaa täytyy muuttaa. Se on iso muutos, Palola sanoo.

Isoimmat keksinnöt liittyvät juuri tähän. Palolan mielestä tuulivoiman valjastaminen latauskäyttöön on varteenotettavin vaihtoehto. Hyviä kokemuksia on saatu muun muassa Tanskasta.

— Tuuli on satunnaisesti vaihteleva energialähde, ja teknologian kehityksellä voidaan säätää, että vaikkapa parkkihallissa seisova auto aloittaa lataamisen kun on kova tuuli. Silloin syntyy käytännössä sähkön ylituotantoa, Palola maalailee.

Ladattavien akkujen käyttöä mahdollisena varavoimana Palola pitää erittäin tärkeänä kehityskohtana.

Kulutusta onnistuttu laskemaan

Hybridiautojen saama suosio perustuu päästöjen vähenemiseen. Palolan mielestä tarvitaan silti vielä teknologiaharppaus. Kansainvälisiä projekteja onkin meneillään useita.

Tässä vaiheessa kehittyneimmät hybridit käyttävät sähkömoottoria ajon aluksi. Kun akun virta loppuu, polttomoottori käynnistyy ja lataa akkua. Tämän takia polttomoottori käy tasaisilla kierroksilla, mikä taas vähentää auton kulutusta.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.