Seinään törmännyt juna herätti parantamaan aseman turvallisuutta

Helsingin päärautatieasemalla junat ovat kesän aikana siirtyneet lähtemään 20 metriä kauempaa asemarakennuksesta, koska junien pysäyttämiseen tarkoitetut puskimet vaihdetaan uusiin.

Liikenneviraston väylätekniikkaosaston tekninen johtaja Markku Nummelin, miksi muutostöihin ryhdyttiin?

– Kaikki alkoi puolitoista vuotta sitten, kun junavaunut törmäsivät hotellirakennuksen seinään. Uudet puskimet on suunniteltu niin, että ne pysäyttävät melko raskaankin junan nopeudesta 30-35 kilometriä tunnissa. Nykyinen malli on ollut käytössä 60-luvulta asti.

Mitä hyötyä puskimista on?

– Turvallisuus on syy, miksi näin tehdään. Sen takia rakenne on pidempi. Siihen tulee tasainen jarrutus, ettei hidastuvuus ole liian suuri.

Missä aikataulussa puskimet vaihdetaan?

– Kahdella raiteella on jo uudet puskimet, ja tänä vuonna ne tehdään kaikille raiteille. Ensi viikolla aletaan tehdä uusia puskimia, tähän asti on tehty pohjatöitä. Työt suunnitellaan niin, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle.

Millaisia vaikutuksia muutoksella on junamatkustajiin?

– Pysyvä ratkaisu on, että junat lähtevät 20 metriä kauempaa asemarakennuksesta kuin ennen. Katoksen ulkopuolelle joutuu parikymmentä metriä enemmän junasta.

Onko aseman turvallisuutta parannettu muutoin?

– Ohjeistusta on parannettu viime vuonna, ja Linnunlaulun alueella on uudet pysäyttimet, joten myös siellä olevilla raiteilla pystytään tarvittaessa pysäyttämään kalusto.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.