Selvitys: Maaseudun joukkoliikenteelle julkista rahoitusta

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan maaseudun joukkoliikenneverkoston säilyttäminen nykyisellään vaatii julkista rahoitusta.

Maaseudun nykyisen joukkoliikenneverkoston ylläpitäminen vaatii julkista rahoitusta. Rahoituksen vähentäminen uhkaisi maaseudun joukkoliikenteen peruspalveluiden jatkumista ja kehitystyötä, käy ilmi liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä esiselvityksestä.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkoliikenteen ostojen vähentämisen ja lopettamisen vaikutuksia maaseutuun.

Joukkoliikenne, joka maaseudulla on lähinnä bussiliikennettä, koostuu lipputuloin toimivasta sekä valtion rahoittamasta ostoliikenteestä. Selvityksen mukaan ostoliikenteen lakkauttaminen vähentäisi myös ostoliikenteen varassa toimivia vuoroja.

Selvityksestä käy ilmi, että ostoliikenteen leikkausten myötä kuntien kustannukset nousisivat rajusti. Selkeimmin leikkaukset hankaloittaisivat joukkoliikenteen kehitystyötä.

Myönteistäkin kehitystä on tapahtunut: selvityksen mukaan seutu- ja työmatkalippujen tapaiset lippujärjestelmät ovat lisänneet joukkoliikenteen käyttäjämääriä. Tämä on taas pienentänyt tarvetta ostopalveluihin. Tähän saakka leikkauksia on pystytty paikkaamaan kilpailuttamisen tuomilla säästöillä, mutta tämä etu on ministeriön mukaan käytetty loppuun.

Valtio käyttää tänä vuonna joukkoliikenteen palveluiden ostoon ja kehittämiseen noin 79 miljoonaa euroa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.