Some-gurut: Sosiaalisen median aika ei edes vielä alkanut

Suomen päätoimittajat uskovat, että sosiaalinen media elää nyt huippukauttaan eikä somen parissa vietetty aika enää lisäänny nykyisestä. Tämä kävi ilmi MTV3:n kyselystä, joka tehtiin kesäkuussa Suomen merkittävimpien tiedotusvälineiden päätoimittajille. Kysely lähetettiin 23:lle, ja kyselyyn vastasi 11 päätoimittajaa.

Kysyimme kolmelta sosiaalisessa mediassa aktiivisesti liikkuvalta mieheltä, miten he arvioivat sosiaalisen median asemaa juuri nyt ja tulevaisuudessa. Vastaajat muistelevat myös pahinta some-mokaansa.

1. Eilen julkaistun päätoimittajille tehdyn kyselyn mukaan sosiaalisen median aika on jo ohi. Onko näin?

2. Voiko twitter lyödä Suomessa läpi itseään facebookin tavoin aivan tavallisen kansan parissa?

3. Käytätkö itse sosiaalista mediaa ja onko käyttösi jollakin tapaa muuttunut?

4. Mikä on pahin sosiaalisen median mokasi?

5. Mikä on sosiaalisen median seuraava askel facebookin ja twitterin jälkeen?

Aki Linnanahde:

1. Ei todellakaan ole ohi! Ihan käsittämätöntä, että niin moni päätoimittaja on näin pihalla. Mobiilaitteiden suosio kasvaa kovaa vauhtia ja laitteet ovat yhä halvempia. Sosiaalisen median käyttö tulee kasvamaan. Piste!

2. Ilman muuta. Facebook ei todellakaan ollut mikään iso juttu Suomessa vielä muutama vuosi sitten. Twitterin kehitys tulee olemaan ihan samanlainen. Hitaasti, mutta varmasti.

3. Käytän todella paljon. Twitter on ensimmäinen media, jonka avaan aamulla ja viimeinen media jonka suljen illalla. Sosiaalisen median käyttöni on muuttunut laitteiden kehittymisen myötä. Kännykkä ja tabletti mahdollistivat seuraamisen missä tahansa.

4. Olen joskus unohtanut jakaa jonkun tosi fiksun ja oivaltavan kolumnin Facebookissa.

5. En kerro.

Tuomas Enbuske:

1. Kyse oli toiveajattelusta. Sosiaalisen median aika ei ole vielä edes kunnolla alkanut. Se tulee muuttamaan koko tiedonjakamisen logiikan. Pian ei enää

hypetetä somea, vaan Twitterin ja Facebookin uutistenjakologiikka on itsestäänselvyys.

2. Voi. Ja niin käykin. Suomen ongelma on, ettemme ole älyllisen verbaaliikan kulttuuri, vaan samanmielisyyteen pyrkiviä miellyttäjiä. Mutta onneksi se on muuttumassa.

3. En mene someen. Olen siellä koko ajan. Se on itsestäänselvä osa kommunikaatiotani.

4. Se, etten twiittaa aina tarpeeksi.

5. Joku uusi foorumi, josta emme ole kuulleetkaan ja josta tulee vielä isompi kuin näistä kahdesta

Mikael Jungner:

1. Mediassa on sellainen jännä ilmiö, että viimeisten 15 vuoden aikana lähes kaikki merkittävät innovaatiot mediassa on tullut media-alan ulkopuolelta. Siinä mielessä voisin sanoa, että mitä tahansa mieltä päätoimittajat ovatkaan, niin lähtökohtaisesti he ovat väärässä. Sosiaalinen media on siitä hyvä esimerkki, että me olemme nähneet sosiaalisen median alkusoiton. Se, mitä tulee seuraamaan, on huomattavasti entistä syvempää. Siinä mielessä maailma tulee kyllä muuttumaan toiseksi. Ehkä sitten, kun joku media-alan ulkopuolelta tekee tämän kaiken todeksi, niin päätoimittajat huomaavat, että sosiaalisen median aika on vasta edessä.

2. Ne ovat hyvin erilaisia. Facebook on miljoonan suomalaisen tapa kertoa omasta elämästään ja olla kanssakäymisissä. Sitä kautta Facebook tulee säilymään suuren kansan työkaluna. Twitter on taas tapa saada maailmalta virikkeitä ja jakaa niitä maailmalle. Sanoisin, että tuollaisissa edelläkävijöissä ja pohdiskelijoissa Twitter on ja tulee olemaan ykköstyökalu. Ihmiset jakautuvat käyttötarpeen mukaan. Sosiaalisessa mediassa työkaluja on jo kymmeniä, mutta niitä tulee olemaan satoja. Ja ideahan on se, että jokainen ihminen kaivaa sieltä itselleen tärkeimmät ja toimivimmat työkalut ja niillä tekevät elämästä parempaa.

3. Kadun sellaisia turhaa ilkeyttä. Jos tunteet ovat pinnassa, tulee kirjoitettua jotain, joka on vain ja ainoastaan ilkeää tai pilkallista. Ne kyllä sitten kaduttavat ja niistä on päässyt viime aikoina hyvin eroon. Maailma on aivan hieno paikka tuhlattavaksi ilkeilyyn.

4. Some-mokia on tullut vastaan ja kyse on ollut sellaisesta, että sanonut ääneen jotain sellaista, joka kuohuttaa. On sitten kysymys rakkaudentunnustuksista tai suomalaisen vientiteollisuuden lippulaivan kännykänpelien pelaamisesta, pyrin muuttamaan maailmaa olemaan oma itseni ja välillä tulee rapaa. Riman alitus oli siinä vaiheessa, kun presidentinvaaleissa Timo Soini ilmoitti kannattavansa Sauli Niinistöä. Taisin päivittää nuorisokielellä, että Soini on nyt Kataisen bitch. Se oli tyhmästi ja mauttomasti sanottu. Hvä esimerkki siitä, jolloin harkintakyky pettää.

5. Se on todennäköisesti yksittäisten ihmisten tarpeiden tyydyttäminen. Se tarkoittaa sitä, että jos olen jossain ja haluan laskettelusukset, niin sosiaalisen median kautta saan ne edullisesti tehokkaasti ja nopeasti. Tai jos haluan myydä auton tai asunnon, niin kaikki tämä olisi järjestettävissä, koska sosiaalisen median voimahan on siinä, että sosiaalisen median kautta ihmisten välisen transaktiokustannukset on nolla. Tällöin se tarjoaa huikean mahdollisuuden tarjota ihmisille, mitä he kaipaavat ja tarvitsevat.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.