Sosiaalinen media narauttaa plagioivan yrityksen

Epäilyt tekijänoikeuksien rikkomisesta tulevat yhä useammin esiin sosiaalisen median kautta.

Yleensä tapaukset sovitellaan taiteilijan ja yrityksen välillä, eikä mahdollisia rikkomuksia viedä tuomioistuimeen, kertoo Aalto-yliopiston tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder. Tuomioistuimet eivät ole muutamaan vuosikymmeneen käsitelleet epäilyjä tekijänoikeuksien rikkomisesta.

Esimerkiksi viime kuukausina sosiaalisesta mediasta on noussut esiin kaksi Marimekkoon kohdistunutta plagiointiepäilyä. Yritys on kiistänyt epäilyt.

Marimekkoon on suhtauduttu sosiaalisessa mediassa kriittisesti. Tekijänoikeusasiamies Rehbinder arvioi, että negatiiviseen huomioon voi olla syynä käsitys suomalaisen kulttuurin ominaislaadusta.

– Marimekon brändilupaus edustaa suomalaiseen muotoiluun liitettyjä arvoja: rehellisyyttä, aitoutta ja omaperäistä luovuutta, Rehbinder luettelee.

Rehbinderin mukaan painokankaan luomisprosessin huolellinen dokumentointi vähentää plagiointia ja auttaa yrityksiä plagiointisyytöksiin vastaamisessa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.