Sponsorointiin sijoitetaan suuria summia

Sponsorointi on viime vuosina ammattilaistunut Suomessa, ja siitä on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää. Entistä ammattimaisempi järjestöjen ja yritysten välinen yhteistyö muistuttaa nyt yhä enemmän bisnestä kuin hyväntekeväisyyttä.

Sponsorointiin sijoitetaan jatkuvasti suurempia summia. Suosituin sponsorointikohde on yhä urheilu, mutta myös yhteiskunnalliset ja ympäristöön liittyvät asiat saavat entistä enemmän rahaa yrityksiltä.

Esimerkiksi WWF Suomen vuositulot ovat 6,2 miljoonaa euroa, joista yrityksiltä saatu tuki on noin neljännes. Yhteistyökumppanit arvioidaan tarkasti.

– He pyrkivät saamaan meille rahaa Itämeren suojelua varten, ja me taas sitten toteutamme sitä omaa Itämeren suojelustrategiaa tällä tuella jota on saatu, WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder kertoo.

Myös Fonectan johtajan Jukka-Pekka Vuoren mielestä sponsorointi on tärkeä osa liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelua.

– Sponsoroinnilla pyritään kolmenlaiseen vaikutukseen; ensinnäkin vaikuttamaan välillisesti liiketoimintaan ja asiakassuhteiden hoitoon, toiseksi kasvattamaan brändien arvoa, ja kolmanneksi vaikuttamaan yrityksen sisäisen kulttuurin rakentamiseen, Vuori toteaa.

Viime vuonna yritykset käyttivät sponsorointiin noin 165 miljoonaa euroa.

(MTV3)

Katso Tarja Hakulisen juttu (Seitsemän uutiset 22.8.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.