Suomalaiset toimitusjohtajat nihkeästi Facebookissa

Suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista vain 11 prosentilla on Facebook-tili, kerrotaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) tuoreessa raportissa. Koko Suomen online-populaatiosta 43 prosenttia käyttää Facebookia.

– Toimitusjohtajien poissaolo sosiaalisesta mediasta johtuu heidän korkeasta iästään sekä siitä, että he pelkäävät lipsauttavansa sisäpiiritietoa netissä, kertoo sosiaalisen median kulttuuria yrityksissä tutkinut Petteri Kankkunen Sulava oy:stä.

Kolmas syy toimitusjohtajien hiljaisuuteen netissä on ajanpuute.

– Lisäksi taustalla on se, miten suomalaisessa yritysjohdossa on perinteisesti suhtauduttu viestintään. Viestintää ei ole pidetty ykkösasiana yrityksen johtamisessa samalla tavalla kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, toteaa Antti Isokangas Sulava oy:stä.

Kankkunen ja Isokangas uskovat, että yritysten ja yritysjohdon suhtautuminen viestintään on muuttumassa. Yhtenä suunnannäyttäjänä voidaan pitää Nokian toimitusjohtajaa Stephen Elopia, joka käytti Social Cast -yhteisöpalvelua mitatakseen työyhteisönsä ilmapiiriä Burning Platform -puheen jälkeen.

– Hän sai varmasti hyvän luotettavan arvion siitä, mitä Nokiassa ajatellaan. Aikaisemmin yritysjohto on saanut tällaista tietoa vain median huhupuheiden ja alaisilta tulleen tiedon kautta, Isokangas sanoo.

Elinkeinoelämän valtuuskunta (EVA) julkistaa tänään Isokankaan ja Kankkusen kirjoittaman raportin Suora yhteys - näin sosiaalinen media muuttaa yritykset. Raportti avaa sitä, miten sosiaalinen media muuttaa yritysten työkulttuuria ja ennen kaikkea johtamista.

(MTV3)

Katso Petteri Kankkusen ja Antti Isokankaan haastattelu: (Huomenta Suomi 5.5.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.