Suomalaiset verkkokaupat eivät houkuttele

Kotimaiset verkkokaupat eivät onnistu houkuttelemaan asiakkaita heräteostoksiin yhtä hyvin kuin kansainväliset kilpailijansa.

Sivustot esimerkiksi tarjoavat niukasti visuaalisia elämyksiä, ilmenee Aalto-yliopiston tutkimuksesta.

Asiantuntija pitää houkuttelevuuden lisäämistä ratkaisevana, kun yritetään parantaa kaupan alan kannattavuutta.

–Perinteisessä kaupassa on ymmärretty, että on väliä, miten kuluttaja hurmataan. Verkkokaupoissa siihen on vielä matkaa, sanoo vieraileva professori Pekka Mattila.

Verkkokaupat kuitenkin toimivat hyvin: asiakas saa yleensä helposti ostettua haluamansa tuotteen tai palvelun. Helppokäyttöisyyttä auttaa se, että suomalaiset verkkokaupat ovat suhteellisen pieniä.

–Estetiikastakin on joskus tingitty helposti omaksuttavan ulkoasun kustannuksella. Kuluttajan ei tarvitse kauheasti etsiskellä, mitä nappia klikata, jos haluaa kassalle.

Parhaiten vertailussa pärjäsivät kodintekniikka- ja elektroniikkakaupat. Kärkeen ylsivät asiakaskokemuksen laadussa Verkkokauppa, Gigantti ja Stadium.

Tutkimuksessa oli mukana 80 verkkokauppaa 10 eri alalta.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.