Suomalaisnuorten osaaminen romahti Pisa-tutkimuksessa

Suomalaisnuorten osaaminen on selvästi heikentynyt tuoreessa Pisa 2012 -tutkimuksessa.

Tämänkertaisessa tutkimuksessa pääpaino oli matematiikassa, jossa Suomi oli tutkimukseen osallistuneiden 65 maan joukossa kahdestoista. Vuonna 2003, kun matematiikka edellisen kerran oli päätutkimusalue, Suomen sijoitus oli toinen.

Matematiikan lisäksi suomalaisnuorten osaaminen on heikentynyt myös lukutaidossa ja luonnontieteissä.

Kolmen vuoden välien tehtävässä Pisa-tutkimuksessa pääalueen arviointi on kattavaa, kun taas sivualueiden osalta seurataan lähinnä oppimistulosten yleistä kehitystä.

Suomi tippunut matematiikassa vuoden 2003 kärkimaista eniten

Matematiikan osaamisen kansallinen keskiarvo (519) on laskenut Suomessa vuoden 2003 arvioinnista 25 pistettä, joka vastaa noin puolen vuoden edistymistä.

Vuoden 2003 kärkimaista Suomen keskiarvon lasku on kaikkein suurin. Suoritustasoltaan heikkojen matematiikan osaajien määrä on kasvanut Suomessa 7 prosentista 12 prosenttiin ja erinomaisten matematiikan taitajien määrä vähentynyt 23 prosentista 15 prosenttiin.

Suomen heikon tuloksen selittää ennen kaikkea Aasian maiden tai alueiden huima menestys.

Matematiikan osaamisessa kärjessä on peräti seitsemän Aasian maata tai aluetta. Kärkiviisikon muodostavat Shanghai, Singapore, Hongkong, Taiwan ja Korea.

Euroopan maista Suomen edellä ovat Liechtenstein, Sveitsi, Alankomaat ja Viro.

Kiuru: Käynnistän välittömästi työskentelyn peruskoulun turvaamiseksi

Vaikka tulokset ovat heikentyneet, suomalaisnuoret ovat edelleen OECD-maiden joukossa parhaimmistoa. OECD-maista Suomi sijoittui matematiikassa kuudenneksi, lukutaidossa kolmanneksi ja luonnontieteissä toiseksi.

Opetusministeri on tuloksista kuitenkin erittäin huolissaan.

– Tulosten yleinen lasku osoittaa, että suomalaista perusopetusta on lähdettävä voimakkaasti kehittämään. Käynnistän välittömästi laajapohjaisen työskentelyn suomalaisen peruskoulun tulevaisuuden turvaamiseksi, opetusministeri Krista Kiuru (sdp) sanoo.


Tytöt kirineet matematiikassa poikien edelle

Mielenkiintoinen tutkimustulos on, että ensimmäistä kertaa tytöt menestyivät matematiikassa paremmin kuin pojat. Tyttöjen keskiarvo oli 520 pistettä ja poikien 517 pistettä.

Suomalaiskoulujen väliset erot matematiikan osaamisessa ovat varsin pieniä, ja osaaminen maan eri alueilla on tutkimuksen mukaan melko tasaista kaikilla kolmella arviointialueella.

Kuitenkin ensimmäistä kertaa Suomessa oli myös joukko kouluja, joiden tulos jäi OECD-maiden keskiarvon alapuolelle.

– Olen erityisen huolestunut paitsi yleisestä tason laskusta, myös erojen kasvusta sekä heikoimmin menestyvien oppilaiden nopeasti heikentyneistä tuloksista, ministeri Kiuru toteaa.

OECD:n Pisa-tutkimusohjelmassa arvioidaan 15-vuotiaiden nuorten oppimistuloksia lukutaidossa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamisessa kolmen vuoden välein.

Arvioinnin pääalue vaihtuu joka kerralla: vuosina 2003 ja 2012 se on ollut matematiikka.

Suomessa Pisa 2012 -tutkimuksen otokseen valittiin 311 koulua, joista valittiin 10157 oppilasta. Oppilaista 90 prosenttia osallistui Pisa-kokeeseen.

Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.


Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.